حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ٧١٢ - موضوع آيتاله گلپايگانى
از: اصفهان تاريخ: ٣١/ ٤/ ٣٧
به: ٣١٢ شماره: ٨٨٩٠/ ١٠ ه ١
پيرو شماره: ٨٨٢٠/ ١٠ ه ١- ٢٨/ ٤/ ٣٧
آيتاله شيخ عبدالجواد جبل عاملى كه به قم عزيمت نموده بود در محل ييلاقى آيتاله گلپايگانى واقع در بخش كهك با ايشان ملاقات نتيجه مذاكرات بدين شرح است:
١- آقاى جبل عاملى خدمات صادقانه و مديريت و كاردانى و لياقت سرهنگ زاهدى مدير كل اوقاف را باستحضار رسانيده كه آيتاله گلپايگانى اظهار اطلاع نموده و گفته من نسبت به شخص خاصى چيزى نگفتهام و نظر شخصى با كسى ندارم.
٢- آيتاله گلپايگانى اظهار نموده اين فتواى من از سابق است كه اداره اوقاف نبايستى در امور خيريه و وجوه شرعيه و كمكهائى كه مردم به موسسات مذهبى ميكنند دخالت نمايد و موسسه احمديه نيز به همين ترتيب است.
٣- آيتاله گلپايگانى اظهار نموده سرپرستى موسسه احمديه با آيتاله خادمى ميباشد و هرگونه فعل و انفعال در آنجا بايستى تحت نظر آقاى خادمى باشد و اگر سوءاستفاده نيز بشود اين وظيفه آقاى خادمى است كه رسيدگى نمايد نه اوقاف به علاوه اگر من بخواهم به جاى آقاى خادمى شخص ديگرى را انتخاب كنم به ايشان اهانت ميشود و در حال حاضر هم كسى بهتر از او سراغ ندارم.
٤- آيتاله گلپايگانى اظهار نموده آيتاله ابطحى امام جمعه و آيتاله اردكانى نامهاى در اين مورد نوشته بودند كه پاسخ تندى به هر شش نفر از آنها دادهام ضمنا با حاج ابوالقاسم كوپائى نيز در اين مورد صحبت كردهام و در حال حاضر هم صلاح نميدانم دستور مجددى بدهم.
٥- آيتاله گلپايگانى در پايان گفته است من در نامه براى آيتاله خادمى نوشته بودم كه اگر به
نمايش تصوير