حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ٥٢٩ - حضرت مستطاب آيهالله معظم آقاى حاج سيداحمد خوانسارى دامت بركاته
بسماللّه الرحمن الرحيم
حضرت مستطاب آيهاللّه معظم آقاى حاج سيداحمد خوانسارى دامت بركاته
با ابلاغ سلام دو روز پيش نامهاى بحضور محترم ارسال شد و چون همه بىصبرانه منتظر اقدام و جواب ميباشند مجددا تصديع ميدهم مقالات اخير بعض جرائد و حمله باحكام مقدس اسلام و تهمت و توهين بمقام شامخ روحانيت موجب نگرانى و انزجار و تشنج شديد گرديده و مأمورين دولت بجاى توجه باعتراض صحيح و منطقى آقايان طلاب و مردم بى دفاع اعمالى كه در تمام جوامع بشرى محكوم است مرتكب و با اسلحه گرم با آنها روبرو شدند و عدهاى بى گناه را به قتل رسانده و جمع زيادى را مجروح و مصدوم نمودند كه حال بعض آنها وخيم است. انالله و انااليه راجعون. بطور مسلم اگر باحساسات و اعتراضات مردم احترام و توجه كرده بودند اين واقعه خونين پيش نمىآمد. ضمن اظهار تاثر شديد از اين فاجعه بزرگ و تسليت بعموم مسلمين و تشكر از اتحاد و همدردى طبقات مختلف و تعطيل عمومى قم بدينوسيله اعلام ميدارم كه حقير و سائر علماء اعلام دامت بركاتهم هميشه مخالفت خود را با تصويبات و مقررات ضد اسلامى بوسيله نامه و تلگراف و تذكرات شفاهى صريحا اظهار داشتهايم و حجت را بر همه تمام نمودهايم. و ساحت مقدس روحانيت و هر مسلمان واقعى از موافقت با مقررات مخالف شرع و همكارى با عمّال استعمار منزه و مبراست مستدعى است به مسئولين امور اخطار فرمائيد كه مسئوليت اين حوادث فجيعه كه هم اكنون با دستگيرى و تبعيد بعض فضلا و طلاب محترم و سلب آزادى از مردم ادامه دارد متوجه آنهاست و در برابر خداوند متعال مسئول هستند و جوابى نخواهند داشت ولاتحسبن اللّه غافلا عما يعمل الظالمون. در خاتمه نصرت اسلام و مسلمين و مزيد عظمت حوزههاى علميه و سلامت و دوام تاييدات عالى را در ظل توجهات خاصه حضرت ولى عصر اروحنا فداه از خداوند متعال مسئلت دارم. ٢/ صفر/ ٩٨
محمدرضا الموسوى الگلپايگانى
نمايش تصوير