حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ١٢٨ - درباره سخنرانى آيتاله گلپايگانى
من امروز عازم به صحبت نبودم صبح نامهاى بمن دادند با امضاهاى زيادى منظور اين بود كه شما الآن مكلف هستيد به حفظ دين الآن يك طورى است كه اگر سست حركت بكنيد بسا كه مأذون نباشيد و بايد كه حسنالمعذور در حفظ دين جدى باشد و مطالب ديگر اطمينان دارم كه صاحبان امضاء ولو من نشناختم ولى برحسب عادت الآن اينجا هستند خواستم جواب آنها را عرض كنم اولًا تشكر ميكنم از شما كه تذكر دادهايد كه لازم است حفظ دين و كاشف از اينستكه شما خودتان هم به اين هم اهميت بدهيد و فرمايش يا تذكر يا هر چه ما را متذكر كردهايد[١] البته و طبقه مؤمن است بالخصوص[٢] روحانى كه تا مقدارى كه متوجه باشد بهرنحو شده است حفظ دين خودش را بكند و اين مطلب هم مسلم است كه شبه دين جامعه به اينست كه روحانيت خودش را اصلاح بكند- جامعه هم اصلاح ميشود (اذاصلح العالم صلح العالم) اولًا تشكر ميكنيم از روحانيت شيعه نه فقط در اين زمان از زمان پيش روحانيت شيعه هميشه به وظيفه خود عمل [كرده] است با اينكه نوعا زمان مساعد با اينها نبوده است حفظ احترام اهل بيت را نمودهاند و بالخصوص بعد از مشروطه تاكنون در ايران ابتلائى پيدا شده است كه حالا يا بواسطه دسيسه اجانب بوده است كه بعد از موضوع تنباكو در مقام برآمدهاند كه روحانيت را تضعيف كنند و كارى بكنند كه اينطور نفوذ نداشته باشند كه اگر يك حكمى برخلاف كفار بكنند فورى انجام بشود در مقام بودند كه روحانيت شيعه را لكهدار بكنند و اسبابى هم فراهم آوردهاند كه از آنزمان هر كه تاريخ را خوانده باشد و ملتفت باشد تا حالا بوسائل عديده اين مطلب را تعقيب كردهاند ولى بحمداله دامن روحانيت آلوده نشده و حفظ خودشانرا كردهاند البته
نمايش تصوير
[١] اصل: متذكر دادهايد.
[٢] اصل: بالاخصوص.