حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ١٣٤ - درباره سخنرانى آيتاله گلپايگانى
اين هدف ما هست كه ما بخواهيم حفظ دين بكنيم نه اين باشد كه محتاج به تذكر هم باشيمبلكه بله خوشوقتيم از تذكر شما وليكن محتاج به تذكر نيستيم بلكه وظيفه ما است كه ما تذكر بدهيم اين مطالب را بگوييم مهيا باشيد از براى حفظ دين و در پيشآمدهاى دنيا نه از جهت مال دنيا نه از جهت مقام دنيا نه از جهت اذيت و صدماتى كه در دنيا براى اشخاصى كه در مقام حفظ دين هستند وارد ميشود شما نبايد در اين مقام كوتاهى بكنيد و نگرانى داشته باشيد و ناراحتى داشته باشيد خيلى خيلى بايد شكر بكنيد كه خدا ما را قرار داده در همچه زمانى كه زمان حرمت اسلام است و ما تا اين مقدار حالا يا از جهت لطف خداوند عالم بوده است يا از جهت معاشرت با مربيانمان بوده است كه جورى ما را پرورش كردهاند و پرورش شدهايم در محيطى واقع شدهايم كه الآن ارتباط به خدا داريم و اعتقاد به معاد داريم و در مقام حفظ دين هستيم و همه وقت زمان اينجور فراهم نميشود كه حفظ دين مشكل باشد تا اينكه كسيكه در اين مقام باشد بدرجات عالى برسد مثلًا از اول حالا قطع نظر از اول دنيا بخواهيم بگوييم از اول اسلام تا الآن براى اشخاص وسيله سعادت مثل زمان حضرت سيدالشهدا نسبت به اصحابش فراهم نشده بود همه وقت كه اينجور نميشه كه يك حسينى پيدا بشود و بخواهد حفظ دين بكند و آنوقت كسى نباشد الا چند نفر آنوقت به بينيد اين چند نفر چقدر سعادت داشتند كه در آن موقع واقع شدند و باين فيض نائل شدند حالا انسان اگر صدماتى اينها كه صدمهاى نيست كه انسان مثلًا صدماتى كه فعلًا در نظر ما هست اينها صدمهاى نيست اگر ما بتوانيم در اين مقام صبر كنيم و حفظ دينمان را بكنيم و حفظ استقلال روحانيين را بكنيم و نظر بمادى نداشته باشيم و در خانه ديگران نرويم و از ديگران مال طلب نكنيم و مال حرام تصرف نكنيم چيزهايى كه قطعا حرام
نمايش تصوير