حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ١٦٩ - موضوع اظهارات گلپايگانى
به: ٣١٢ تاريخ: ٢٥/ ٣/ ٥٢
از: ٢١ شماره: ١٨٩١/ ٢١
موضوع: اظهارات گلپايگانى
روز چهارشنبه ٢٣/ ٣/ ٥٢ يكنفر اهل علم ناشناس به منزل گلپايگانى وارده شده و با وى بصورت آهسته مشغول صحبت شد. صحبت از مدرسه فيضيه بميان آمد گلپايگانى گفت براى ما كارهائى ميكنند و اعلاميه زدند بعضىها متوجه شدند و بمن مراجعه كردند من گفتم كارى ندارم و هيچ اقدامى نميكنم و بخدا واگذار ميكنم چون قرائنى در دست است و از طرفى هم احتمال ميدهم كه پاى سازمان در ميان باشد و بخواهند دست ما را بند كنند لذا من هيچ نميگويم در اين جرياناتيكه اخيرا براى ما درست كردند من فقط گفتم طورى نكنيد كه مفسده زياد شود و دست ما را بند كنند ما بايد احتراممان را دست خودمان نگهداريم و اضافه كرد كه ميگويند آقاى شريعتمدارى گفته هرطورى كه ايشان بگويد ما اقدام ميكنيم من در جواب گفتم بخدا واگذار ميكنم و كارى ندارم.
نظريه شنبه: نظرى ندارد. نظريه يكشنبه: مفاد گزارش صحيح است قبلًا در مدرسه فيضيه اعلاميهاى برعليه سيدمهدى الصاق شده بود كه بعرض رسيده و اخيرا هم كه سروصداى طرفداران شهيد جاويد مجددا بلند شده و دو نفر از اطرافيان گلپايگانى كتك خوردهاند و سيدمهدى هم تهديد شده. گلپايگانى اين اقدامات را بحساب ساواك گذشته است از طرف ديگر چون وضع حوزه آشفته شده و آيات خود را در معرض خطر حس ميكنند اجبارا بهم نزديك شده و درصددند مشتركا اقدامى براى پايان دادن باين آشفتگى بنمايند. شراره
نظريه سهشنبه: نظريه يكشنبه مورد تاييد است. درخشش
نظريه ٢١- نظرى ندارد. آقاى وثوقى
نمايش تصوير