حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ١٩٣ - موضوع سخنرانى آيتاله گلپايگانى
ودين و امام زمان را بكنم و مسلم بدانيد كه خدا هم يارى شما را خواهد كرد از زمانى كه حوزه بدست مرحوم حاج شيخ عبدالكريم تشكيل شده تاكنون هميشه اين مشكلات براى حوزه بوده و ميخواستند كه حوزه را از بين ببرند ولى بحمداله تاكنون موفق نشدهاند و خداوند حفظ كرده و به مشكلات اعتنائى نكردند. كتك بوده. ضرب بوده. خرابى بوده. تبعيد به ممالك خارجه بوده و هر چه پيش آمده خداوند حوزه را حفظ كرده چنانكه الآن هم جمعى از فضلا و مدرسين و طلاب يا در زندان هستند و يا در تبعيد هستند در هواهاى صعب و بد بعضىها نامه نوشتند بسيار در زحمت هستند از جهت هوا و يا آنها كه در زندان هستند مسموع ميشود كه در شكنجه و زحمت هستند و اينها باعث نميشود كه خدا نكرده آنها در مرام و مسلك خودشان سست بشوند آخر كسى نميپرسد چرا با روحانيت اينطور معامله ميشود؟ بنده خيلى متأثر شدم راه مستقيم كه نداشتم ناچار فرستادم خدمت بعضيها بلكه بتوانم آنها را نجات بدهم اين چند وقت كه صحبتى نكردم منتظر نتيجه بودم متأسفانه اثرى نديدم اميدوارم بعد اثرش ظاهر شود در هر حال هيچكس نيست كه بگويد شما چرا با روحانيون دين خودتان مبارزه ميكنيد آيا در اين مملكتى كه اينهمه توهينها به روحانيت شيعه ميشود به يك روحانى يهودى هم اين اهانتهاميشود؟ جرئت ميكنند به يك ملاى يهودى تو بگويند چرا بايد شيعه اينطور باشد.
وقتى كه شنيدم در مسجد شاه اصفهان خارجيها آمدند الاغ آوردند و در مسجد نمايش دادند و زنهاى لخت آوردند من گفتم جرئت ميكنند در يك كليسا يك الاغ ببرند چرا بايد اينطور باشد كسى نيست كه انسان باو تظلم بكند چرا بايد با علما اينطور رفتار كنند و با طلاب آنطور در حاليكه اعتقاد من اينست كه حفظ استقلال مملكت ما بدست همين علما و روحانيون است اگر
نمايش تصوير