حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ٥١٩ - موضوع تظاهرات طلاب
از: ٢١ ه تاريخ: ٢٠/ ١٠/ ٣٦
به: ٣١٢ شماره: ٨٠٠١/ ٢١
موضوع: تظاهرات طلاب
ساعت ٩ صبح روز ١٨/ ١٠/ ٣٦ در مدرسه خان قم يك بريده روزنامه اطلاعات را كه به قلم احمد رشيدى مطلق تحت عنوان ايران و استعمار سرخ و سياه و راجع به خمينى مطالبى نوشته بود به ديوار الصاق كرده بودند و طلبهها دور بريده روزنامه جمع شده و چون جمعيت زياد بود و همه نميتوانستند بخوانند لذا يكنفر كه جلو بود شروع كرد با صداى بلند به خواندن تا رسيد به نام روحاله خمينى طلبهها بصداى بلند صلوات فرستادند و از همانجا شعار و تظاهرات شروع شد جمعيت كه حدود پانصد نفر بودند از مدرسه خان بيرون آمدند و قصد داشتند به صحن وارد شوند كه فراشها فورا دربهاى صحن را بستند و طلبهها مقدارى شعار جلوى صحن داده و گفتند برويد منزل آيتاله گلپايگانى طلاب همگى بمنزل گلپايگانى رفتند بطوريكه منزل مذكور پر از طلبه و افراد شخصى شد آيتاله گلپايگانى پشت ميكروفن رفتند و ٥ دقيقه سخنرانى كرده و گفت ديشب روزنامه را برايم خواندند خيلى ناراحت شدم مدتى است كه به دين و روحانيت جسارت ميكنند دستگاهها ميگويند روحانيت با ما بودند در صورتيكه همه مراجع با برنامه آنها مخالف هستند و اينرا همه ميدانند و حالا هم مخالف هستيم و بعدا هم مخالف خواهيم بود و تلگرافاتى كه ما براى آنها كرديم الآن هم رونوشتش در تلگرافخانه موجود است. بعد طلبهها را نصيحت كرد كه بايد متحد باشيد اختلاف را كنار بگذاريد اختلاف بين ما از آمدن كارتر به ايران بدتر و زيانآورتر است آنها از اختلافات ما استفاده ميكنند. قبل از اينكه شما بيائيد من داشتم نامه مينوشتم براى آيتاله خوانسارى كه جلو اين كارها را بگيرد چون من شخصا با دستگاه رابطه
نمايش تصوير