حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ٣٠٣ - موضوع حوادث اخير قم
______________________________
خبر
مدرسه فيضيه- اگر چه تحريف شده- در كشور منتشر شد و علاقمندان به روحانيت به طور
ضمنى در جريان خبر قرار گرفتند. دستگاه تبليغاتى رژيم كه از هر فرصتى براى وارونه
جلوه دادن نهضت اسلامى آزاد مردان روحانيت استفاده مىكرد. اين بار نيز اعتراضات و
تظاهرات آنان را حركتى غير اسلامى تبليغ كرده نوشتند «در لباس روحانيت، اخلالگران
در قم دست به اغتشاش زدند! اخلالگران ماسك به صورت زده و با چوب و چماق به مأموران
انتظامى حمله بردند» سرانجام در ١٧ خرداد جارى با حمله مأمورين رژيم به مدرسه
فيضيه و ضرب و شتم طلاب متحصن، عدهاى از طلاب را روانه زندان و گروهى ديگر به سربازخانه
گسيل گشتند. در اين ميان برخى از طلاب از فرصت استفاده كرده و در سرباز خانهها به
فراگيرى فنون نظامى پرداختند. ر. ك: هفت هزار روز تاريخ انقلاب اسلامى، غلامرضا
كرباسچى، جلد ٢، صص: ٤/ ٦٣٢
با اين حال رژيم از جوسازى خود عليه مبارزين روحانيت كوتاه نيامد در ٢٢ خرداد مذكور، بلندگوهاى دروغگوى رژيم درباره حادثه فيضيه مجددا دست به جوسازى زدند.
روزنامه اطلاعات نوشت:
«در محل سكونت آشوبگران قم، مواد و مدارك تازهاى كشف شد، امروز مقامات انتظامى اعلام كردند كه در ادامه بازرسى از محل سكونت افراد نقابدارى كه در قم ايجاد تشنج نموده و دستگير شدهاند. علاوه بر بمب و مواد منفجره و كتابهاى ضاله و كمونيستى، تعدادى وافور، ورق بازى!! كلاهگيس و همچنين آرم و نشان مخصوص گروههاى تروريست و آنارشيست وابسته به جناحهاى افراطى خارجى نيز كشف و ضبط گرديده است ...»
برابر اسناد موجود آيتاله گلپايگانى در پاسخ به دروغپردازىهاى رژيم عليه روحانيت و مبارزان حادثه فيضيه، در نامهيى خطاب به آيتاله خوانسارى ضمن افشاگرى جوسازىها رژيم، از وى خواستند تا از نفوذ خود در دستگاه حاكمه نسبت به رفع تبليغات سوء رسانهها استفاده كند.
در همين راستا آيتاله مرعشى نجفى نيز در نامه خود به آيتاله آشتيانى، از وى خواستند تا از نفوذ خود در دستگاه حاكمه نسبت به جلوگيرى از تبليغات سوء رژيم در اين امر استفاده كند.
توجه خوانندگان محترم را به گزارشهاى ساواك در خصوص اين واقعه تاريخى جلب مىنماييم:
شماره: ٥- ٢٧٤- ٤- ١٠٨/ ٥ تاريخ: ١٦/ ٣/ ٥٤
گزارش
محترما مقام عالى را آگاه ميسازد: بطوريكه استحضار دارند غروب روز ١٥/ ٣/ ٥٤ اطلاع حاصل شد كه عدهاى از طلاب ناراحت قصد دارند تحت عنوان سالگرد پانزده خرداد مجلس يادبودى در مدرسه فيضيه تشكيل دهند كه مراقبت و پيشبينىهاى لازم معمول گرديد تا اينكه پس از خاتمه نماز مغرب و عشاء عدهاى از طلاب بى نظر با آرامش از مدرسه مزبور خارج و بمنازل خود رفتند ليكن عدهاى از طلاب ناراحت بطور دسته جمعى در داخل صحن مدرسه شروع بتظاهر نموده و با دادن شعارهائى نظير- درود بر سعيدىها درود بر خمينى و اهانت بمقامات عاليه (مرگ بر ... مزدور) سر و صدا براه انداخته و قصد داشتند بهمان حالت از مدرسه خارج و بداخل خيابانها بيايند كه در اجراى امريه رياست محترم شهربانى و معاونين شهربانى ابتداء با استفاده از ماشين آب پاش و سپس چون تظاهرات آنها شدت يافت و مجددا با دادن شعارهاى زننده عليه مقامات عاليه قصد خروج داشتند و با ماشين آبپاش از آنها جلوگيرى نگرديده لذا با استفاده از دو كپسول گاز اشكآور از خروج آنها ممانعت كه در اين موقع بداخل مدرسه رفته و درب اصلى را بسته و مجددا در داخل مدرسه مبادرت بتظاهرات و دادن شعارهاى مخالف نمودند تا اينكه در ساعت ٢٢٠٠ عدهاى از آنها كه قصد داشتند از درب فرعى مشرف به رودخانه متوارى شوند دستگير و بشهربانى دلالت گرديدند.
لزوما در شعبه اطلاعات ابتداء از دستگير شدگان بشرح زير:
١- عباس حسينى فرزند افضل ١٦ ساله اهل نهاوند قزوين ساكن قم. روبروى كوچه فرح پلاك ندارد منزل پدرى ٢- سيد محمود فرزند على شهرت دريابارى شناسنامه ٣١٢٣ صادره دماوند متولد ١٣٣٦ شغل محصل علوم دينى اهل دماوند ساكن فعلى قم مدرسه گلپايگانى حجره ٣ فوقانى تبعه ايران، مسلمان باسواد، مجرد ٣- احمد محدث فرزند حسين ٢٣ ساله طلبه اهل-