حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ٣٠٢ - موضوع حوادث اخير قم
اينها اجازه دهند ما بنشينيم با آقاى شريعتمدارى كارى انجام دهيم و اضافه مينمايد كه من در اين دو سه روز بيش از سى مرتبه بآقاى شريعتمدارى تلفن كردهام اما طلاب نميگذارند كه ما كار كنيم در اين جلسه مكارم شيرازى پيشنهاداتى بشرح زير اظهار ميدارد:
الف- بايد علاج واقعه را قبل از وقوع كرد و نگذارند چنين حوادثى پيش آيد و براى جلوگيرى از تكرار اين واقعه از آمدن افراد كم سن و سال و نوجوان بحوزه علميه جلوگيرى شود و چون اين عده كمتر از ٢٠ سال دارند بايد حوزه يك مدرسه عالى و دوره نهائى داشته باشد.
ب- به درددل طلاب رسيدگى شود اينها خواستههائى دارند و وقتى توجه نشود اين مسائل پيش ميآيد.
پ- آقايان از دولت بخواهند كه آمار دستگيرشدگان را بدهند تا معلوم شود كدام يك طلبه هستند و كدام نيستند.
ت- آقايان از رفتن به نماز فعلًا خوددارى كنند تا تكليف نماز آقاى اراكى در مدرسه فيضيه روشن شود.
آقاى گلپايگانى اظهار نموده بنظر من مدرسه فيضيه اهميت بسيار دارد و اگر اين مركز بدست دولت بيافتد گرفتن مدرسههاى دينى شهرستانها خيلى آسان خواهد بود ما بايد كوشش كنيم تا مجددا مدرسه را در تصرف خودمان بگيريم.
نظريه شنبه: نظرى ندارد.
نظريه چهارشنبه: شنبه در اظهارات خود صادق ميباشد ضمنا بوى آموزش داده شده هرگونه اجبار واصله در اين زمينه را بموقع گزارش نمايد.
اصل در ١٦١١١١ است
در پرونده ٩٢٩٢ بايگانى شود.