حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ٥٣٢ - موضوع اظهارات شيخ يحيى نصيرى نورى
از: مشهدتاريخ: ٣٠/ ١٠/ ٣٦
به: ٣١٢ شماره: ١٠٠٤٥/ ه/ ج
١- در تماس تلفنى كه بين آيتاله شيرازى از مشهد با آيتاله گلپايگانى و شريعتمدارى در قم بعمل آمده شريعتمدارى و گلپايگانى از شيرازى گله كردند كه چرا دنبال اقدامات روحانيون قم را در مشهد ادامه نمىدهد و از وى خواستند كه اعلاميهاى در مورد همدردى با ساير روحانيون نسبت به جريان قم صادر و تلگرافى نيز مخابره و در تعطيل كردن حوزههاى علميه و تعطيل نماز اقدام نمايد قرار است نامبرده تلگراف همدردى با روحانيون قم صادر نمايد.
٢- برابر اطلاع على فلسفى و حسن على مرواريد فعاليت شديدى بمنظور تعطيل مدارس و نماز و همدردى با روحانيون قم مشغول جمعآورى امضاء از روحانيون هستند قرار است اعلاميههائى كه حاوى طرفدارى از خمينى و حمله بدولت ميباشد صادر نمايند و نامبردگان از روحانيون مخالف و فعال منطقه بوده و اكثر طلاب و متعصبين مذهبى را آنان پشتيبانى مينمايند.
٣- مرواريد و فلسفى عدهاى از طلاب را بمنزل شيرازى فرستاده و از او خواستهاند كه او نيز اقداماتى در اين زمينه بعمل آورد اقدامات ادامه دارد مراتب متعاقبا اعلام خواهد شد. شيخان
در ساعت ١٩٣٠ مراتب بعرض مقام مديريت كل رسيد مقرر فرمودند بسيار خوب روز ١/ ١١/ ٣٦ اقدام شود.
برابر اظهار آقاى [ناخوانا] تلفن شريعتمدارى و گلپايگانى به آيتاله شيرازى مورد تأييد ساواك نمىباشد [ناخوانا] كارمند ارشد نگهبان
غفوريان
از نظر سازمان مزبور [ناخوانا] در بولتن درج شود. تحقيق شود و اظهارات تلفنى گلپايگانى و شريعتمدارى به شيرازى صحيح است. ثابتى ٦/ ١١/ ٥ ٣٦ نسخه فتوكپى در پرونده ٩٢٩٢ بايگانى شود. مجتبوى ٣/ ١١/ ٣٦
نمايش تصوير