حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ٣٨٩ - موضوع ازدياد شهريه خوئى و خمينى
ضمنا با توجه باينكه اين پول مفت و رايگان در اختيار طلاب قرار ميگيرد و درآمدهاى غيرثابت هم از دستگاه مراجع دارند لذا اميدى نيست كه دولت قادر باشد از تراكم روحانيون و طلاب مخصوصا طبقه جوان در قم بكاهد بخصوص كه گلپايگانى و شريعتمدارى هم احتمالا از ماه آينده ناگزيرند شهريه را اضافه كنند كه در اين صورت هجوم سيلآساى طلاب و روحانيون از شهرستانها بقم سرازير خواهد شد. لذا يگانه راه براى جلوگيرى از ازدياد طلاب در قم و پراكنده شدن آنان ممانعت از ازدياد شهريه است.
نظريه يكشنبه: مفاد گزارش صحيح است. همانطور كه قبلا طى گزارش خبر شماره ٤٢٨٥/ ٢١- ١٨/ ٩/ ٥٤ بعرض رسيد آيتاله خوئى يك نوبت در چند ماه قبل شهريه را دويست تومان پرداخت كرد ولى در ماههاى بعد آنرا به ١٨٠ تومان تقليل داد ولى در اين ماه هم خوئى و هم خمينى هر دو نفرى دويست تومان پرداخت كردند لذا اين موضوع ثابت ميكند كه اين دو نفر در نجف روى پرداخت شهريه بمبلغ دويست تومان با هم توافق كردهاند و موضوع هم روشن است زيرا حوزه نجف بهم خورده و طلبهاى در نجف باقى نمانده لذا پولهائى كه بايستى براى اين دو مرجع به نجف ارسال ميشد فعلا در داخل كشور صرف ميشود و مبلغ آنهم قابل ملاحظه است زيرا تا آنجا كه كسب اطلاع شده هر يك از اين دو نفر در ماه فقط حدود يك ميليون تومان شهريه ميدهند و علاوه بر آن خوئى پولهاى گزافى را صرف خريد زمين و ايجاد تاسيسات نموده كه مراتب بموقع بعرض رسيده و خمينى هم دستور داده كه منازلى را در سطح شهر وسيله ايادى خود بنحو غير محسوسى ساخته و در اختيار طلاب قرار دهند كه مراتب طى گزارش خبر شماره ١١٩٥/ ٢١ ه- ٦/ ١٢/ ٥٤ بعرض رسيده است.
نمايش تصوير