حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ٢٩٦ - درباره تظاهرات طلاب اخلالگر مدارس فيضيه و دارالشفاء شهرستان قم
مزبورتوجهى ننموده و با دادن شعارهاى مضره مبادرت به شكستن درب و پنجره مدارس مينمايند.
نظر باينكه ادامه اقدامات اخلالگرانه عناصر مزبور،
عليرغم هشدارهاى مأمورين انتظامى، ممكن بود موجبات تحريك ساير طلاب حوزه علميه قم را فراهم نمايد و موجب بروز اغتشاش گردد، لذا نسبت به اعزام نيروى پليس تقويتى از مركز اقدام و نتيجتا ٢٤٠ نفر از طلاب مستقر در مدرسه مذكور دستگير و تظاهرات مزبور در ساعت ١٧٣٠ روز ١٧/ ٣/ ٥٤ بدون تيراندازى و خسارت جانى خاتمه مىيابد.
بدنبال دستگيرى افراد فوق آيات قم (شريعتمدراى، گلپايگانى و نجفى مرعشى) از انجام نماز جماعت خوددارى و روز ١٨/ ٣/ ٥٤ بمنظور تبادل نظر پيرامون واقعه مزبور در منزل شخصى بنام شيخ مرتضى حائرى كه تعداد كثيرى از طلاب حوزه در بيرون منزل مذكور اجتماع نموده بودند، تجمع مينمايند.
آيات مذكور در مذاكرات معموله باين نتيجه رسيدهاند كه جهت خاتمه دادن بوقايع كنونى حوزه علميه قم، تصميمات زير اتخاذ گردد:
١- در پرداخت شهريه طلاب بمنظور تعطيل پيش از موقع مدارس علوم دينى تسريع شود.
٢- از دستگير شدگان عيادت و به خانواده آنان كمك گردد.
٣- با توسل بمقامات انتظامى ترتيبى داده شود كه مدارس فيضيه و دارالشفاء بمنظور اسكان مجدد طلاب در اختيار حوزه علميه قرار گيرد.
آيات مزبور همچنين بمنظور متفرق ساختن طلابى كه در مقابل منزل موصوف اجتماع نموده بودند، شيخ مرتضى حائرى را مأمور نمودهاند كه با عناصر مذكور مذاكره و به آنان تفهيم نمايند اصلح است براى حفظ موقعيت حوزه از تظاهرات مجدد خوددارى و پراكنده شوند و تصميم در
نمايش تصوير