حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ٧٨٤ - موضوع مكاتبه تلفنى
از: ١٠ ه تاريخ: ٢/ ٩/ ٥٧
به: ٣١٢ شماره: ١٢٢٧٩/ ١٠ ه
موضوع: مكاتبه تلفنى
عصر روز ٣٠/ ٨/ ٥٧ شخصى به نام سيدمحمود موسوى با آيتاله خادمى تلفنى تماسى گرفت و اظهار داشت:
موسوى: نميدانم خبر داريد يا خير چند نفر از تهران باتفاق آقاى شريف امامى از تهران آمدهاند قم منزل آقاى شريعتمدارى ولى آيتاله شريعتمدارى آنها را راه نداده و آيتاله گلپايگانى هم همانطور بعد رفتهاند منزل آيتاله مرعشى و با اصرار زياد بالاخره آيتاله مرعشى آنها را پذيرفته و مطالبى را عنوان ميكنند بعد آيتاله مرعشى و در آنجا خيلى صحبت ميكنند كه يكى از صحبتها اين بوده كه شاه گفته اگر من بروم و حاضرم كه بروم و استعفا بدهم. نهايت شما وليعهد را تاييد كنيد (آقاى موسوى گفت مثل همان كسى كه براى پسرش بيعت ميگرفت) خلاصه اينها گفتهاند كه ايشان (شاهنشاه) كه حتما بايد برود و تاييد وليعهد را هم بايد ملت تاييد كنند.
خادمى: كى اينها را گفت.
موسوى: يك خبرى بود كه الان داشتيم.
خادمى: آنها كى آمدهاند (منظور شريف امامى و همراهان به قم است.
موسوى: مثل اينكه ظاهرا ديروز بوده ولى آنها دو روز قم بودهاند كه بالاخره متوسل به آقاى مرعشى شدهاند و در هر صورت شما صحت و سقم آن را بپرسيد.
موسوى: خبر ديگر اينكه اين مخدره[١] كه رفته نجف و رفته خدمت آقا ظاهرا آقا راهش نداده و گفته مسئله دارم و اين حرفها و ميخواهم در خصوص سياست ايران صحبت كنم آقاى خوئى
نمايش تصوير
[١] منظور، فرح ديبا، همسر محمدرضا پهلوى است.