حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ٦١٥ - موضوع آمدن سيدعباس ابوترابى از قزوين به قم
از: ٢١ ه تاريخ: ٥/ ٢/ ٣٧
به: ٣١٣ شماره: ٥٥٠٧/ ٢١
موضوع: آمدن سيدعباس ابوترابى از قزوين به قم
سيدعباس ابوترابى كه از علماى قزوين است اخيرا به قم آمده و در منزل فرزندش سيدعلى اكبر ابوترابى واقع در خيابان بهار كوچه صدر اقامت نموده روز ٢٥/ ١/ ٣٧ نامبرده را در منزل محمود ممتحن ملاقات كردم اظهار داشت هدف من از آمدن به قم ملاقات با آيتالهها و برقرار كردن اتحاد در بين آنهاست و اضافه كرد همانطور كه اعليحضرت در هنگام فوت مرحوم آيتاله حكيم تلگراف تسليت به نام آيتاله شريعتمدارى كرده و ايشان را قاعد اعظم معرفى كرده بايد ساير آيات نيز ايشان را به زعامت قبول كنند تا حكمش نافذ باشد و هر دستورى كه ايشان داد سايرين هم بدون چون و چرا قبول كنند تا دولت هم بداند تكليف چيست و ناگزير باشد از ايشان تبعيت كند و افزود امروز صبح نزد آيتاله نجفى مرعشى رفتم و موضوع را عنوان كردم ايشان فرمودند من تابع هستم سايرين چه ميگويند. متعاقب آن صبح روز ٢٧/ ١/ ٣٧ سيدعباس اظهار كرد خدمت آيتاله شريعتمدارى رسيدم و مطلب را عنوان كردم ايشان هم قبول كردند و گفتند با آقاى گلپايگانى مذاكره نمائيد لذا ساعت ٥ بعد از ظهر همان روز به اتفاق سيدعباس و سيدعلىاصغر قزوينى به منزل گلپايگانى مراجعه نموديم سيدعباس خطاب به آيتاله گلپايگانى اظهار داشت همانطور كه شما علماء براى چهلم كشته شدگان تبريز اعلام عزا كرديد و مردم مسلمان تماما احترام كرده و از اوامر آيات تبعيت كردند و مغازهها را بسته و مجلس ختم گرفتند و نشان دادند كه پشتيبان روحانيت ميباشند همانطور هم در بين روحانيت بايد اتحاد باشد. فورا گلپايگانى جواب داد اتحاد در بين نيست من حكم
نمايش تصوير