حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ٦١ - موضوع اظهارات سيداحمد حسينى چاوشى در مورد سپاه دين
______________________________
و
وعاظ محترم با مجاهدات پيگير خود ملتها را به نفع اسلام و قرآن سوق داده و هيچگاه
با تهديد و تطميع به نفع دستگاه جبار و اجانب چپاولگر قدمى برنداشتهاند و با كمال
قدرت پستهاى خود را حفظ كرده و مساجد و مجامع را در خدمت قرآن كريم و اسلام عزيز
در دست دارند و اگر چند نفر معمم بىحيثيت و از خدا بىخبر به نفع دستگاه جبار
قدمى بردارد مطرود جامعه علميه و جوامع اسلامى است لهذا اين نقشه خطرناك را
كشيدهاند تا به خيال باطل خود دست علماى اعلام و مبلغين را كوتاه كرده و اسلام را
به وسيله عمال خود بازيچه قرار دهند و اساس ديانت را برچينند تا به مقصد خود كه
قبضه كردن تمام ذخاير كشور است برسند و ملت مسلم را عقب مانده و استعمار زنده
نگهدارند. بايد ملت اسلام بدانند خدمتهايى كه علماى دين به كشورهاى اسلامى در طول
تاريخ كردهاند قابل شمارش نيست در همين اعصار اخيره نجات كشور از سقوط قطعى مرهون
مرجع وقت (مرحوم ميرزاى شيرازى) و همت علماى مركز بود، حوزههاى علميه و علماى
اعلام هميشه حافظ استقلال و تماميت ممالك اسلامى بودهاند خدمتهايى را كه با الهام
از اسلام براى آرامش و حفظ انتظامات كشورها كردهاند عشرى از اعشار آن را دولتها و
قواى انتظامى نكردند با آن كه هيچ تحميلى بر بودجه مملكت نداشتهاند در نظر اجانب
و عمال خائن آنها بايد اين سنگر شكسته شود تا با خيال راحت به تاخت و تاز و چپاول
و عياشى به زندگانى ننگين خود ادامه دهند. اينك بر مسلمين غيور و خصوص نسل جوان
روشنفكر است كه با كمال جديت از اين قضيه ناموزون خانمانسوز اظهار تنفر كند و
مساجد و محافل دينى را هرچه بيشتر گرم كنند و علاقه خود را به اسلام و علماء اعلام
و وعاظ و خطباى محترم دامت بركاتهم بيش از پيش ايراد نمايند و با اين اظهار علاقه
مشتى محكم به دهان عمال استعمار خذلهماللّه بگويند. بركافه علماى اعلام و وعاظ
محترم است كه اگر گلايههايى از هم دارند ناديده گرفته و خود را مجهز نموده صفوف
ود را فشردهتر كرده و در صف واحد در اين امر حياتى چارهجويى كنند و بر آنان و
ساير دانشمندان و علاقهمندان به اسلام و استقلال كشور است كه ملت مسلمان خصوصا
ساكنين قراء و قصبات را از اين فكر شيطانى كه با نام فريبنده سپاه دين مىخواهند
دين و استقلال كشور را پايمال كنند آگاه سازند و يا هر وسيله ممكن مفاسد اين نغمه
شوم را به مردم برسانند. اينجانب از نسل جوان اهل علم و منبرى تقاضا دارم به طبقه
بزرگان و علماى احترام شايسته نمايند و از حضرات اعلام تقاضا دارم كه با نسل جوان
با مهر و عطوفت رفتار نمايند. رجاى واثق است كه با خواست خداوند متعال عمال خبيث
اجانب در اين امر نيز مثل ساير كارهاى ضد اسلامى و ضدانسانى در پيشگاه ملت با
شرافت ايران ايدهماللّه تعالى مفتضحتر شوند. خداوند تعالى حافظ دين و حوزههاى
دينى است. انا نحن نزلناالذكر وانا له لحافظون از خداوند متعال قطع ايادى استعمار
و عامل خائن آن را خواهانم
والسلام عليكم و رحمتاللّه روحاللّه الموسوى الخمينى