حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ٦٠٧ - موضوع مدرسه فيضيه
به منبر رفت در خاتمه منبر شخصى به نام شريفى اعلام كرد كه مدرسه از اين به بعد زير نظر علماء اداره خواهد شد و هيئت امناء تشكيل داده و حجرات را مشخص ميكنند.
امشب شيخ محمدعلى اراكى و فردا ظهر آقا موسى زنجانى طبق معمول اقامه نماز مىكنند پس از وى حاج فيضى پيش از ظهر روز جارى (١٢/ ١/ ٣٧) گروه كثيرى از طلاب و ساير طبقات حين تشييع جنازه آيتاله زاهدى با شكستن درب مدرسه فيضيه وارد آن شده و پس از گردانيدن جنازه در داخل مدرسه جنازه را از مدرسه فيضيه خارج و به خاك سپردند. حدود ٢٠٠٠ نفر از طلاب با ساير عناصر اخلالگر در مدرسه باقى مانده و اعلام كردند كه آن را تخليه نخواهند كرد و بعدازظهر روز جارى به وسيله اين افراد جلسه ترحيم براى آيتاله زاهدى برگزار كه حدود شش هزار نفر در آن شركت كردند.
پس از اين جريان با تشكيل شوراى همآهنگى تصميم گرفته شد كه به آيات اعلام شود چنانچه طلاب مدرسه را تخليه ننمايند مقامات انتظامى وارد مدرسه شده و ناگزير تخليه عناصر اخلالگر خواهد نمود
پس از اين اخطار آيتاله شريعت مدارى و آيتاله گلپايگانى و آيتاله نجفى مرعشى با يكديگر تماسهائى گرفته و تصميم گرفتند به طلاب ابلاغ نمايند كه مدرسه را تخليه كنند. در نتيجه نمايندگان آيات مذكور در مدرسه فيضيه حضور يافته و پيام آيات را به آنها ابلاغ و توصيه نمودهاند چون ممكن است در صورت باقى ماندن در مدرسه حوادثى اتفاق افتد مصلحت است طلاب آن را تخليه كنند تا آيات بعدا ضمن تماس مقامات دولتى ترتيب پس گرفتن مدرسه را بدهند. پس از اين ابلاغ مجتمعين متدرجا شروع به خروج از محل نموده و ساعت ٢٠٢٠
نمايش تصوير