حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ٥٩٩ - درباره آيتاله سيدحسن خادمى
تاريخ: ٧/ ١/ ٢٥٣٧
شماره: ٤/ ٥٩٣- ٠٤- ٥٠٧- ٤٣٠
از: اداره دوم اطلاعات و ضد اطلاعات- ٣٣ د
به: تيمسار رياست سازمان اطلاعات و امنيت كشور
برابر خبر واصله:
در تاريخ ٢٩/ ١١/ ٢٥٣٦ كليه آيات مقيم شهرستان قم از جمله آقايان شريعتمدارى- گلپايگانى- نجفى مرعشى- رضائى- كلانتر- عاملى و وحيد[١] در مسجد اعظم قم تجمع نموده و ضمن سخنرانى قطعنامهاى كه در آن خواستار آزادى زندانيان مذهبى ٢ و بازگردانيدن گويندگان مذهبى از تبعيد بود صادر نمودند.
ارزيابى خبر: قابل تحقيق و بررسى است.
در پرونده ٩٢٩٢ بايگانى شود ١٤/ ١/ ٣٧
نمايش تصوير
[١] آيتاللّه آقاى حاج شيخ حسين وحيد خراسانى از مراجع تقليد در سال ١٣٠٠ شمسى در مشهد مقدس متولد شد. ادبيات و سطوح را در مشهد مقدس در محضر مرحوم آيتاللّه حاج شيخ محمد نهاوندى، و خارج فقه و اصول را در نزد مرحوم آيتاللّه ميرزا مهدى اصفهانى و آيتاللّه آشتيانى فرا گرفته و علوم عقلى و حكمت را از مرحوم ميرزا ابوالقاسم الهى و ميرزا مهدى آشتيانى فرا گرفته در سال ١٣٢٧ ش به ديدن آيتاللّه العظمى حجت كوه كمرى( ره) شرفياب و پس از مذاكرات علمى اجازه اجتهاد مطلق را دريافت، و براى ادامه بحثهاى علمى و دريافت نظرات مراجع عظام نجف اشرف در سن ٢٧ سالگى به آن سامان مهاجرت و از محضر آيتاللّه العظمى ميرزا عبدالهادى شيرازى و آيتاللّه العظمى حكيم و آيتاللّه العظمى خوئى برخوردار بوده، در سال ١٣٧٨ ق خود به تدريس خارج فقه و اصول پرداخته و پس از گذشت ١٢ سال در سال ١٣٩٠ كه به ايران مراجعت فرموده بنابر اصرار طلاب و علماء مشهد مقدس يك سال در آنجا توقف و به تدريس پرداخت و سپس به قم مهاجرت فرمودند، اينك حوزه تدريس ايشان در قم ادامه دارد. ايشان علاوه بر رساله علميه- تأليفات فقهى و اصولى زيادى دارند كه از جمله شرح بر شرائعالاسلام، حاشيهاى بر كفايه، حاشيهاى بر مكاسب مىباشد.
ر. ك: آيتاللّه العظمى سيدمحمدهادى ميلانى به روايت اسناد ساواك، جلد ١، ص ٢٣٩
٢- سال ١٣٥٧ در حالى آغاز شد كه تعدادى از زندانيان سياسى ايران همچنان در اعتصاب غذا به سر مىبردند. اين اعتصاب از بيستم اسفند ماه سال ١٣٥٦ شروع شد. خبرگزارى فرانسه امروز نوشت:« كميته دفاع از زندانيان سياسى ايران شب گذشته ضمن انتشار يك بيانيه در پاريس اعلام كرد كه در حال حاضر ١٥٠ نفر از زندانيان سياسى ايران از تاريخ ١١ ماه مارس گذشته به منظور اعتراض به شرايط غير انسانى بازداشت خود دست به اعتصاب غذا زدهاند. كميته دفاع از زندانيان سياسى ايران در اعلاميه خود از همه دمكراتها خواسته است عليه وضعيت و زندگى جهنمى در ايران دست به اعتراض بزنند. متن اين بيانيه به وسيله ولاديمير يانكله ويچ، كلودمورياك، ژان پل سارتر، لوران شوارتز خانم سيمون دوبووار امضاء شده است.»( بولتن محرمانه خبرگزارى پارس/ ش ٢/ ص ١)
تظاهرات و تهيه بيانيهها و جلب توجه افكار عمومى جهان، بخشى از اقداماتى بود كه با انعكاس اين خبر آغاز گشت. گروهى از مبارزان خارج از كشور با اعلام اعتصاب غذا به ياران زندانى خود پيوستند.» ر. ك: از سيد ضياء تا بختيار، ص ٧٥٠