حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ٥٩٧ - درباره آيتاله سيدحسن خادمى
تاريخ: ٧/ ١/ ٥٧
بسماللّه الرحمن الرحيم
حضور باهرالنور علماء اعلام و مراجع عظام و آياتاللّه للانام حضرت آقاى گلپايگانى و حضرت آقاى شريعتمدارى و حضرت آقاى مرعشى نجفى ادام الله ظلالهم بعرض سلام مصدعم اعلاميه و مرقومهاى شريفه زيارت شد. البته كافه مسلمين از اين حوادث ناگوار قم و تبريز متأثر و چنانچه مرقوم داشتهايد عيدى براى سرور و فرح خود ندارند و هر مسلمان و شيعه دوازده امامى ميداند كه در زمان غيبت امام زمان عجلاللّه فرجه اطاعت مراجع تقليد و مجتهدين بر آنها واجب و فريضه دينى است و مخالفت آنها مخالفت با امام و پيغمبر و خداست. كسانى كه براى اطاعت آنها جان دادهاند شهيد راه خدا ميباشند و همه قلوب متأثر و جريحهدار است اهالى متدين اصفهان هم حسبالوظيفه به اوامر علماء اعلام عمل نموده و مينمايند و مدت (نه) روز بازارها و خيابانها را تعطيل نموده و روز چهلم شهداء قم را هم تعطيل نمودند و اين تعطيل انجام يك وظيفه مذهبى بود و اهل هر مذهبى در انجام وظايف خود آزادند با وجود اين مغازهها عدهاى از آنها را تعطيل نمودند كه با وجود سفارش به مقامات هنوز هم تعطيل است. ولى در هر حال مردمان متدين انتظار اوامر عاليه مجتهدين و مراجع تقليد را دارند و فرمانبردار خداوند انشاءاللّه امور همه مسلمين را اصلاح و تعجيل در ظهور ولىعصر ارواحناله فداه بفرمايد. والسلام عليكم و رحمهاللّه ٨- ربيعالثانى ١٣٩٨ حسينالموسوى الخادمى[١]
نمايش تصوير
[١] آفتاب سرخ يكشنبه ٢٩ بهمن تازه دميده بود كه مردم تبريز دسته دسته براى حضور در مساجد به راه افتادند. كلاسهاى دانشگاه تبريز و همچنين بازار- تبريز متراكم شد و در حالى كه دهانه بازار به دستور سپهبد آزموده استاندار آذربايجان شرقى به وسيله ماموران، تحت فرماندهى رئيس كلانترى ٦ تبريز بسته شده بود تا از ورود مردم به مسجد جلوگيرى شود، هر لحظه بر جمعيت حاضر افزوده مىشد. دقايقى بيش به ساعت ١٠ صبح نمانده بود كه رئيس كلانترى ٦ ضمن توهين به مقدسات مردم مسلمان، به آنها حمله كرده اسلحه گشود و چند نفر را مجروح كرد. مردم خشمگين به سوى خيابانها هجوم آوردند و از ساعت ١٠ صبح تا ٢ بعدازظهر ٧٣ شعبه بانك، ٩ سينما، ٦ اتومبيل دولتى، ٢٢ مركز فساد، تعداد زيادى از مغازههاى مشروب فروشى و همچنين ساختمان حزب رستاخيز توسط تظاهر كنندگان به آتش كشيده شد. به گزارش آتشنشانى تبريز، ١٣٤ نقطه شهر در آتش سوخت و دو افسر و ٩ نفر مجروح شدند، ساعت ٣ بعدازظهر، قواى كمكى رژيم وارد صحنه شد و با استقرار آن و نيز تاريك شدن هوا مردم به خانههاى خود بازگشتند. در جريان اين حركت اسلامى و بر اثر حمله ماموران به تظاهرات، تعداد زخمى شدند. شمار مجروحين به حدى بود كه در بيمارستانهاى تبريز براى مداواى آنان جاى كافى نبود و راهروها و راهپلههاى بيمارستانها نيز انباشته از مجروحين بود كه زير نظر ماموران ساواك قرار داشتند. رژيم شاه بعدها با تناقض گويى تعداد كشته شدگان را ٦ نفر ذكر كرد اما شاهدان عينى تعداد شهدا را ٦٠٠ نفر مىدانستند.
امام خمينى پس از آگاهى از فاجعه خونين ٢٩ بهمن تبريز، علاوه بر نطق كوبندهاى كه ايراد فرمودند، پيام مهمى نيز به همين مناسبت در ٨/ اسفند/ ١٣٥٦ خطاب به مردم آذربايجان فرستادند.
ر. ك: كوثر- جلد اول- ص ٢٤٢- ٤٣