حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ٥٨٢ - موضوع تظاهرات روز ٣/ ١٢/ ٣٦ در مسجد اعظم
از: ٢١ ه تاريخ: ٨/ ١٢/ ٣٦
به: ٣١٢ شماره: ٨٠٥٢/ ٢١
موضوع: تظاهرات روز ٣/ ١٢/ ٣٦ در مسجد اعظم
روز چهارشنبه سوم اسفند حوزه علميه قم بعنوان برقرارى مجلس ترحيم براى مقتولين تبريز تعطيل بود از ساعت ٩٠٠ در مسجد اعظم مجلس با تلاوت آياتى از كلاماله مجيد شروع شد و [ناخوانا] مداح نيز طبق معمول اشعارى قرائت نمود ساعت ١٠٣٠ غلامرضا گلسرخى كاشانى منبر رفته و درباره حكومت مردم بر مردم و احكام قرآن و قانون اساسى صحبت كرد و در ضمن مرتبا مردم را به آرامش دعوت ميكرد جلو درب مسجد كلًا اطرافيان مراجع ايستاده بودند حاج آقا مهدى گلپايگانى و سيد جواد مرعشى بمردم خوش آمد ميگفتند كارگردان مجلس حاج ميرزا ابوالفضل فيض مشكينى بود و همه كارها در اختيار طلاب ترك بود تركها مجلس را كنترل ميكردند اين مجلس از جانب آيات ثلاثه و (شريعتمدارى- گلپايگانى و نجفى مرعشى) تشكيل گرديده بود و در آن كليه روحانيون مانند سيد صادق روحانى و سيد محمد وحيدى مياندوآبى و شيخ مرتضى حائرى، شيخ هاشم آملى و كليه مدرسين حوزه علميه قم و عدهاى از امام جماعتهاى مساجد تهران كه بقم آمده بودند شركت داشتند.
و جمعيت حدود ١٥ هزار نفر تخمين زده ميشد، در پايان سخنرانى گلسرخى مجلس ختم و جمعيت متفرق گرديدند ولى عدهاى حدود پنجهزار نفر در صحن مسجد اعظم اجتماع كرده و تظاهرات شروع شد و شعارهاى درود بر خمينى، و تبريز خونين است [ناخوانا] دانشگاه، مرگ بر اين حكومت يزدى [شاه] جلاد است و الهاكبر ميدادند تا ساعت ١٢٠٠ تظاهرات تمام شد و از مسجد با آرامش بيرون آمدند چيزيكه در اين تظاهرات جلب توجه ميكرد اينكه در حدود
نمايش تصوير