حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ٤٧٨ - موضوع تأسيس مدرسه علميه دخترانه وسيله آيتاله گلپايگانى در قم
از: ٢١ ه تاريخ: ٣٠/ ٧/ ٣٦
به: ٣١٢ شماره: ٦٠٤٠/ ٢١
موضوع: تأسيس مدرسه علميه دخترانه وسيله آيتاله گلپايگانى در قم
ساعت ٢٢٠٠ روز ١٦/ ٧/ ٣٦ مجتبى بروجردى داماد شيخ محمدحسين بروجردى را كه ساكن مشهد است و بقم آمده بودند ملاقات كردم وى ضمن صحبت اظهار داشت آيتاله گلپايگانى اخيرا مدرسه علميه دخترانهاى تاسيس كرده و به اين منظور منزلى در خيابان صفائيه اجاره كرده است شرايط تحصيل در اين مدرسه داشتن سن بالاتر از ١٦ سال و پوشيدن چادر مشكى است مدرسه مذكور شبانه روزى است و در آن كتب علمى و دينى و اخلاقى و همچنين قرآن تدريس مىگردد. بدنبال اين اطلاع تحقيقاتى انجام و مشخص گرديد كه عبدالسيد محمودى واعظ با موافقت قبلى آيتاله گلپايگانى بعد از ماه رمضان تعدادى دختر از يزد همراه آورده و در منزل خود نگهدارى نموده و ده نفر دختر هم از كرمان آورده تا اينكه منزل مذكور زير نظر محمودى و سيدمهدى گلپايگانى آماده شد مدرسه مذكور در حال حاضر داراى ٦٣ نفر دانشآموز است كه از كرمان و يزد و مشهد و اراك و قم در اين مدرسه جمع شده و با وسائل و تجهيزات كامل بصورت پانسيون ميباشند ضمنا در همان موقع شايع بود كه عبدالسيد محمودى گفته است من نمىتوانم از منبرهايم صرفنظر كرده و هميشه وقتم را در اين مدرسه صرف كنم لذا قرار بود فرد ديگرى را براى سرپرستى مدرسه تعيين كنند تا اينكه روز ٢٧/ ٧/ ٣٦ همسر شيخ مجتبى نجفى بروجردى بنام بانو صديقه اظهار داشت سيدمهدى گلپايگانى اصرار دارد كه من در مدرسه جديدالاحداث كه در صفائيه افتتاح كردهاند تدريس كنم ولى من قبول نكردم ولى دخترم عصمت كه سال گذشته در مكتب توحيد تحصيل ميكرد حال در اين مدرسه
نمايش تصوير