حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ٤ - رونوشت گزارش خبر شماره ٥١٧٥/ ١٠ ه - ١٤/ ١/ ٥٠ ساواك اصفهان
رونوشت گزارش خبر شماره ٥١٧٥/ ١٠ ه- ١٤/ ١/ ٥٠ ساواك اصفهان
١- در جلسهاى كه صبح روز عيد در منزل حاج آقا مرتضى ابطحى و با شركت در حدود ٢٠ نفر از علما و روحانيون تشكيل ميشود ابتدا حاج ابوالحسن موسوى شمسآبادى سخنانى در مورد بىحجابى و فحشاء ايراد و از آقايان روحانيون ميخواهد كه مطالب را روى منابر عنوان تا شايد از ادامه و شدت اين اعمال كاسته شود. سپس صحبت از كتاب شهيد جاويد[١] كه شيخ نعمتاله صالحى آنرا نوشته بميان ميآيد و در مورد مطالب آن بحث ميشود و به آقايان مشكينى و منتظرى كه بر اين كتاب تقريط نوشتهاند حملات شديدى شده و آقايان شمسآبادى و خادمى سخت به منتظرى اعتراض كردهاند. در اين جلسه آقاى خادمى اظهار داشته است كه من موضوع را با منتظرى در ميان گذاردهام منتظرى گفته است كه من يك يا دو صفحه از اين كتاب را بيشتر نخواندهام و شيخ نعمتاله را هم خوب نميشناسم ساير علما حاضر در جلسه باتفاق ميگويند كه منتظرى دروغ ميگويد چون در ابتداى كتاب نوشته است كه تمام كتاب را خوانده است. چطور ممكن است كه بشما گفت فقط دو صفحه از كتاب را خواندهام. در خاتمه جلسه جملگى علماء حاج شيخ حسينعلى منتظرى را مورد حمله لفظى قرار داده و در نظر دارند در جلسات بعدى روى اين موضوع بحث بيشترى نمايند.
٢- آيتاله گلپايگانى در قم شيخ نعمتاله صالحى را قبل از چاپ اين كتاب ملاقات و بوى گوشزد نموده است كه از طبع آن خوددارى نمايد كه البته مثمرثمر واقع نگرديده است.
٣- يكى از علماء حاضر در جلسه اظهار داشته است كه آيتاله مرعشى نجفى پس از خواندن اين كتاب بشدت گريسته است.
نمايش تصوير
[١] اصل: جاويد