حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ٣٦٤ - موضوع مخالفت گلپايگانى با سازمان اوقاف
استعفا بدهد مانعى ندارد. لذا فاطمى هم ديگر جرئت نكرده مخالفت كند.
سيدمهدى گلپايگانى اظهار نمود احمدزاده و شيخ عباس ضيغمى هر دو اوقافى هستند و نبايد در مجلس منزل زاد منبر بروند و آقايان احمد صابرى اراكى و برقعى هم چنانچه بآن مجلس بروند از آنها توهين ميشود اين خبر به حسن زاد رسيد نامبرده تلفنى با گلپايگانى تماس گرفت و اظهار داشت بنظر من احمدزاده و ضيغمى اوقافى نيستند و مجلس ما را اينها اداره مينمايند. مجلس امام حسين را نبايد با اين حرفها خراب كرد.
نظريه شنبه- نظرى ندارد.
نظريه يكشنبه- مرحوم حاج محمدرضا زاد از متمولين قم بوده و طبق وصيت او هر سال بمدت ده روز در منزلش مجلس روضهخوانى داير ميگردد و از وعاظ طراز اول دعوت ميشود و در اين مدت فرزندانش نيز حضور دارند. چون مجلس مذكور پرجمعيت ميباشد و پول خوبى هم بوعاظ ميدهند تمام وعاظ مايلند كه در اين مجلس شركت نمايند ولى صاحبان مجلس ترجيح ميدهند كه كمتر از منبريهاى محلى استفاده كنند زيرا آنها در مجالس متشكله هر يك از آيات تبليغ ميكنند. لذا احمدزاده را از مشهد و احمد صابرى را از اراك دعوت ميكنند. بهمين جهت وعاظ محلى از اين بابت ناراحت ميباشند و اينگونه جنجالها را بپا ميكنند و در اين ميان از مخالفت گلپايگانى با سازمان اوقاف استفاده كرده و وعاظ غير بومى را بوسيله سيدمهدى گلپايگانى باين كيفيت مىكوبند و براى آنان ايجاد تضييقات و ناراحتى ميكنند. اين موضوع مسبوق بسابقه است ولى آنچه مورد نظر است اينكه گلپايگانى مدتى است مخالفت با سازمان اوقاف را علنى كرده و مجددا علم مخالفت با سازمان مذكور را برافراشته است.
با توجه به روحيات و خصوصيات اخلاقى وى و سابقهاى كه در دست است هر زمانى كه سازمان
نمايش تصوير