حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ٣٤٥ - موضوع اقدامات آيتاله گلپايگانى
تاريخ: ٢٢/ ١٠/ ٥٤
محترما معروض ميدارد. بمناسبت روز عاشورا مجلس سوگوارى از طرف آقاى علوى در مسجد امام حسن (ع) تشكيل بوده آقايان شيخ عباسعلى عباسى، سيد كوثرى، شيخ مظاهرى، شيخ سعيد اشراقى[١] بترتيب به منبر رفتند و پيرامون شهادت حضرت حسينابن على عليهالسلام روضه خواندند. آقاى كوثرى ضمن گفتار اظهار داشت جهت رفتن به منبر منزل آيتاله آقاى گلپايگانى رفتم آقازاده ايشان بمن گفتند هركدام از آقايان كه ميخواهند بمنبر بروند قبلا خدمت آقا بروند چون فرمايشى دارند من خدمت ايشان رفتم آيتاله گلپايگانى بمن فرمودند همانطور كه ميدانيد شيعيان و مسلمانان كشور لبنان درگير جنگ با دشمنان اسلام مخصوصا يهود هستند. و كار بطورى به آنها تنگ شده كه از مسلمانان جهان مخصوصا از ايرانيان و علماء تقاضاى كمك كردهاند و شما بالاى منبر مردم را در جريان بگذاريد تا اگر خواستند به مجروحين و بىخانمانهاى لبنان كه درگير جنگ با دشمنان شيعه و مسلمان هستند كمك نمايند پيشقدم شده تا بتوانيم كمك مادى آنها را به برادران مسلمان و شيعه لبنان برسانيم مجلس ساعت ١٢١٥ خاتمه يافت حاضرين با آرامش متفرق شدند- خدايارى- امضاء- رونوشت برابر با اصل است.
نمايش تصوير
[١] حجةالاسلام سعيد اشراقى فرزند مرحوم حاج ميرزا محمد در سال ١٢٩٧ در خانوادهاى روحانى در قم تولد يافت. در قم به تحصيل پرداخت و از محضر اساتيدى چون آيهاللّه سيد محمدتقى خوانسارى، سيد صدرالدين صدر و آيهاللّهالعظمى بروجردى بهرهمند گرديد و از سال ١٣٢٧ به وعظ و خطابه روى آورد. وى امامت جماعت مسجد سيدان را به عهده داشت. بر اساس اسناد ساواك در سالهاى تبعيد حضرت امام در منزل ايشان به سخنرانى مىپرداخت و چند بار از جمله در سال-