حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ٣٢٧ - درباره مدارس فيضيه و دارالشفاء
مملكتى نخواهد. بلكه اين عده كه از اين طريق به محدوديت و مانع برخورد كردهاند مدارس ديگرى را مركز فعاليتهاى خود قرار خواهند داد. و راه اصولى براى نظام دادن بوضع طلاب علوم دينى، تدوين مقررات و ضوابط قابل اجراء در مورد وضع تحصيلى طلاب ميباشد كه در اين زمينه همانطوريكه مقرر شده بود سوابق امر ضمن مشروحهاى به نخستوزيرى اعلام شده ولى پاسخى دريافت نشده است. در عين حال و در موقعيت فعلى بنظر ميرسد كه بهتر است مدارس مزبور بين هر سه نفر آيات نجفى مرعشى، شريعتمدارى و گلپايگانى تقسيم و مسئوليت اداره مدارس مورد بحث بعهده هر سه نفر واگذار و حجرههاى در اختيار هر آيتاله معلوم و مشخص باشد كه طلاب را طبق ضوابط اشاره شده بالا بپذيرند و اسكان دهند و هر سه نفر در قبال اداره مدارس مسئول باشند تا ضمن آنكه بوضعيت بىسامان فعلى خاتمه داده ميشود، از برخوردها و كشمكشهاى آتى نيز جلوگيرى بعمل آيد. موكول باوامر عاليست.
١- وضعيت قبلى اين دو مدرسه چه بوده، حجرهها را چه مقامى در اختيار طلاب ميگذارده است.
٢- گزارش شرف عرضى تهيه و دو راه حل پيشنهادى بطور مختصر ذكر شود.
الف- در اختيار اوقاف قرار گيرد چون اين دو مدرسه متعلق به آستانه است و اوقاف مدرسينى براى آنها تعيين و هزينه آنان را بهتر از آيات ترتيب بدهد و كسانى در اين مدارس پذيرفته شوند كه مورد اعتماد بوده و وابسته به عناصر اخلالگر نباشند
ب- حجرهها بين آقايان شريعتمدار- نجفى- گلپايگانى تقسيم و مسئوليت اعمال و رفتار آنها را تقبل نمايند و شرايطى براى پذيرفته شدن اين طلاب وضع شود.
ج- يا بيكى از آقايان نامبرده بالا واگذار شود. سپهبد نصيرى
٢٦/ ٦/ ٥٤