حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ٣٢٢ - موضوع مدارس فيضيه و دارالشفاء
شماره: ٣٦٢٥/ ٢١ تاريخ: ١٩/ ٥/ ٥٤
گيرنده: مديريت كل اداره سوم ٣١٢
فرستنده: ساواك قم
موضوع: مدارس فيضيه و دارالشفاء
همانطور كه بكرات بعرض رسيده و مستحضرند مدارس فيضيه و دارالشفاء قم بدلايلى كه در گزارشات تقديمى قبلى بدان اشاره شده تبديل به كانون فساد و مركز بروز كليه تشنجات و اغتشاشاتى است كه طى چند ساله اخير از جانب روحانيون انجام شده. حال كه اين مدارس تخليه و در اختيار قرار دارد با توجه باينكه ملك آن متعلق به آستانه مقدسه است اين ساواك پيشنهاد مينمايد در صورت امكان تحويل سازمان اوقاف گردد تا با نظر سازمان مذكور حجرات آن به طلابى واگذار شود كه بنحوى از انحاء با آن سازمان سروكار دارند و طبعا از موافقين ميباشند. چنانچه بدلائلى واگذارى آن به اوقاف بمصلحت نبوده و بايستى مجددا به روحانيون تحويل گردد براى جلوگيرى از هرج و مرج گذشته و ايجاد نظم و ضابطه لازم است مدارس را به يكى از آيات ثلاثه قم شريعتمدارى. نجفى مرعشى يا گلپايگانى (بدون دخالت سايرين) مشروط به اينكه تعهدات ذيل را عملى سازد تحويل گردد.
١- عدم اسكان طلاب كمتر از سى سال.
٢- واگذارى حجرات به طلابى كه از نظر شخص تحويل گيرنده موجه بوده و آيتاله مذكور ضمانت طلبه متقاضى را بكند.
٣- تشكيل دفتر منظمى مانند مدارس دولتى كه كليه مشخصات و هويت ساكنين حجرات مدارس مذكور در آن ثبت شده و آخرين عكس آنان نيز اخذ و نگهدارى گردد.
٤- صدور كارت شناسائى ملصق بعكس بعنوان طلبه مدرسه فيضيه يا دارالشفاء كه گوياى كليه
نمايش تصوير