حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ٣١٧ - نامه آيتاله گلپايگانى به آيتاله سيداحمد خوانسارى
تاريخ: ٢٤/ ٤/ ٥٤
نامه آيتاله گلپايگانى به آيتاله سيداحمد خوانسارى
اخيرا آيتاله گلپايگانى نامهاى در مورد وقايع حوزه علميه قم به آيتاله سيداحمد خوانسارى نوشته است. نامه مذكور در منزل آيتاله گلپايگانى وسيله دستگاه فتوكپى تكثير شده و بصورت اعلاميه در شهر قم توزيع گرديده است.
متن نامه بشرح زير است:
چند روز پيش عدهاى از مأمورين بمدرسه فيضيه و دارالشفاء حمله كردند و درب و پنجرهها را شكستند و جمعى از طلاب و محصلين علوم دينى را مضروب و مجروح و بازداشت نمودند. اين فاجعه ناگوار موجب تأثير عميق حقير و جامعه روحانيت گرديد. تهمتهاى ناروائى كه در مطبوعات نسبت به روحانيت درج شده تكذيب ميشود و ساحت مقدس [روحانيت] شيعه از تأييد مرام كمونيزم منزه و مبرا است. بهرنحو كه مقتضى ميدانيد عاجلًا براى رفع منع از مدرسه فيضيه و دارالشفاء و آزادى طلاب و زندانيان بىگناه اقدام نمائيد تا رفع نگرانى شود. و تذكر دهيد جرايد را از توهين به مقدسات اسلامى بازدارند و پيش از اين موجبات نگرانى مسلمانان را فراهم ننمايند.
ارزيابى خبر:
خبر صحت دارد.
اقدامات انجام شده:
مراتب به نخستوزيرى اعلام گرديده است.
نتيجه دستورى كه داده شده بود رئيس ساواك به آنان بگويد چه شده است. سپهبد نصيرى
در پرونده ٩٢٩٢ درج شود. ٢٤/ ٤/ ٥٤. نتيجه بعرض رسيد ٢٦/ ٣/ ٥٤ اصل در پرونده بولتن است. آقاى وثوقى
نمايش تصوير