حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ١٢٩ - درباره سخنرانى آيتاله گلپايگانى
مقام قدرت ظاهرى اين ميزان نيست بواسطه اينكه زمان ائمه هم قدرت ظاهرى بعد از زمان اميرالمؤمنين با ائمه نبود در مقام قدرت ظاهرى آنها ساكت بودند دستشان روى دستشان بود اما در مقام اعتقاد و حقيقت هميشه حقيقت شيعه محفوظ بود و ائمهاى هم كه اعمال قدرت ظاهرى بر حسب امر الهى نكردند و مأمور نبودند طورى بود كه همه ميدانستند كه عقيده آنها چيست و آن مطلبى را كه آنها قرار ميدادند يعنى آنهايى كه قدرت ظاهرى دستشان بود اعمال ميكردند. باعث اين شد كه بتوانند احكام الهى را درش خدشه[١] بكنند يا اينكه مثلًا ارتباط را برخلاف ارتباط واقعى نسبت بدهند نه به ائمه نه به علماى وقت كه اينها حفظ حيثيت خود را كردند وليكن قدرت ظاهرى برحسب اقتضاى زمان و مصالح خداوند عالم يك وقتى دست آنها ميداد يك وقتى است ديگرى در اين روايت شخصى از امام (ع) سئوال ميكند كه چطور است بيشتر در دنيا قدرت بدست يا كفار و يا فساق و غير اطاعت كنندهها است و مؤمنين حقيقى قدرت ظاهرى ندارند امام (ع) ميفرمايد كه اصل خلقت اينطور است كه خدا خبر ميدهد و قليل من عبادى الشكور.
اصلًا اونيكه خلق شده است طاهره و مطهر و مؤمن و ...... واقعى كسى است از اول خلقت تا آخر خلقت بالخصوص بعد كه ديگر و قليل مناللّه كم است اصلًا و هم ميفرمايد يك وقتى بود كه در روى زمين فقط يكنفر خداپرست بود آنهم اهل زمانش جمع شدند انداختنش تو آتش آنهم حضرت ابراهيم بود كه يك كسى همه اونها بتپرست بودند فقط حضرت ابراهيم بود كه خداپرست بود و ميگفت اينهايى كه بدست خودتان ميتراشيد چرا عبادتش را ميكنيد و آنها
نمايش تصوير
[١] اصل: ختشه.