حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ١ - موضوع سخنرانى گلپايگانى
[جلد سوم]
اسناد
از: ٢١ تاريخ: ٤/ ١٢/ ٤٩
به: ٣١٦ شماره: ٤٩٤٢/ ٢١
موضوع: سخنرانى گلپايگانى
پيرو ٣٩٥٥/ ٢١- ٣/ ١٢/ ٤٩
روز دوشنبه ٣/ ١٢/ ٤٩ گلپايگانى بمناسبت فرارسيدن ماه محرم و اتمام درس در مسجد اعظم بمنبر رفت و پس از مقدارى درس دادن گفت من در روز عرفه دعائى از حضرت سجاد ميخواندم و به سه جمله آن برخوردم كه ميخواهم براى شما نقل كنم.
اول اينكه حضرت سجاد ميگويد انسان نبايد غير از خدا از كسى چيزى بخواهد. دوم اينكه انسان نبايد نزد كافر و فاسق برود و از او چيزى بخواهد. سوم اينكه حضرت سجاد فرموده خدايا مرا يارى و نصرت مده براى از بين بردن احكام تو و يا اينكه دستى باشم براى از بين بردن قرآن. سپس اظهار داشت كه تمام ماديون و قدرتمندان دنيا دست بدست هم دادند براى از بين بردن اديان چه مسيح چه اسلام و چه ساير اديان و افزود كه مثلًا از اسلام فقط اسمى باقى مانده ميخواهند قرآن را از بين ببرند و اين باين معنى نيست كه بيايند رسما قرآن را آتش بزنند زيرا مسلمانان اعتراض ميكنند بلكه ميآيند در مقابل احكام قرآن قانون وضع ميكنند و هر كجا بوئى هم از دين بيايد از بين ميبرند آيا از قوانين اسلام و قرآن بكدام يك آن عمل ميشود مسئله حجابش را عمل ميكنند؟ آيا اين قضات و دستگاههاى داورى كدام به دستور اسلام عمل مىكنند فقط همين نماز و روزه باقى مانده اينهم گفتند توپ سحر[١] لازم نيست تعطيلات و جشنها را حذف كردند و مىگويند پرچم مشكى نزنيد. گاهى بوسيله روزنامه و مجلات گاهى بوسيله باز كردن سينما بنام اينكه مركز آموزشى است دختر و پسرى را پهلوى هم مينشانند. عجيب اينست كه ميخواهند براى از بين بردن احكام دين از خود ما هم استفاده كنند و ميگويند
نمايش تصوير
[١] در آن ايام( سالهاى ٤٨ و ٤٩) مرسوم بود براى اطلاع مسلمانان روزهدار از اوقات شرعى افطار و يا سحر در ماه مبارك رمضان با شليك توپهاى صدادار، اوقات مذكور را اعلام مىكردند. رژيم پهلوى طى دستورى به قسمت مربوطه از آن جلوگيرى بعمل آورد.