موسوعة الإمام الخميني 32 الى 41 (استفتائات امام خمينى( س)) - الخميني، السيد روح الله - الصفحة ٢٣٩ - نماز قضا
جنب شدم، به عنوان كسى كه اعمالى مانند نماز و روزه و ... بر او واجب است حساب مىشوم، يا از آن موقعى كه در خواب جنب شدم؟ و اگر از وقتى كه در اول متن است، به عنوان آدم تكليفشده حساب مىشدم، من وقتش را نمىدانم كه چند سال پيش است؛ شايد سه سال پيش باشد. خواهش مىكنم مرا راهنمايى كنيد.
بسمه تعالى، اگر قبل از تمام شدن ١٥ سال قمرى منى خارج شده- ولو در بيدارى و به هر نحو- بالغ شدهايد و چنانچه عبادتى از شما فوت شده، به مقدارى كه يقين داريد بهجا نياوردهايد يا باطل انجام دادهايد، قضا نماييد.
[سؤال ١٦٣٧] ٧٤٣١١٦٦
بسمه تعالى
محضر رهبر كبير انقلاب امام روح اللَّه خمينى
آيا اگر كسى در سن ١٢ سالگى استمناء كرد و از او منى خارج شد، بالغ محسوب مىشود يا نه؟
و در ضمن، اين شخص اگر بالغ حساب شود بايد از اين سن نماز مىخوانده و روزه هم مىگرفته، اما همان طور كه مىدانيد در زمان طاغوت بوده و آن وضعى كه مىدانيد و خوب هم متوجه نبوده است و به هر حال در سن ١٥ سالگى به نماز و روزه مىپردازد، آيا براى روزه خود بايد فقط قضا نمايد يا اينكه كفاره هم دارد؟
بسمه تعالى، اگر يقين كند كه منى از او خارج شده بالغ محسوب است و نماز و روزه فوت شده قضا دارد و افطار روزه اگر از روى عمد بوده، علاوه بر قضا، كفاره هم دارد. و در مورد سؤال اگر جاهل بوده و در يادگرفتن مسأله كوتاهى نكرده كفاره واجب نيست.
[سؤال ١٦٣٨] ٥٣٤- ٧٥٥
٢. من خودم هم اوايل جوانى، مقدار كمى از نمازهايم قضا شده و نمىدانم چه