موسوعة الإمام الخميني 32 الى 41 (استفتائات امام خمينى( س)) - الخميني، السيد روح الله - الصفحة ٧٠٦ - چهارم شغل نبودن سفر
نمودم؛ ايشان فرمودند: چون در شهرستان گناباد، به دليل كارت ساكن شدهاى و چون در هفتهاى، سه- چهار روز به مسافرت روستاهاى اطراف مىروى و مسافرتت، كثرت دارد و چون كارت در رابطه با راه و راهسازى مىباشد، دائم السفر هستى. اكنون بنابر احتياط تمنا دارم در صورت كفايت، توضيحات پاسخ سؤالات را مرقوم فرماييد.
بسمه تعالى، در سفرهاى غير شغل، حكم مسافر داريد.
[سؤال ٢٥٨٩] ١٢٥٠٨٨٣
بسمه تعالى
عالىقدر محترم سر دفتر امام، بعد از عرض سلام و احترامات، اميد است استفسار ذيل را از حضور مبارك امام بزرگوار، اخذ جواب فرماييد.
اينجانب پزشك افغانى، پناهنده دولت جمهورى اسلامى ايران، در استخدام وزارت بهدارى بوده و در درمانگاه عشقآباد طبس مشغول خدمت مىباشم. برنامه كار بنده طورى تنظيم شده كه چهار روز از هفته را در محل سكونت و محل كار، به صورت ثابت، اجراى وظيفه مىنمايم و سه روز ديگر را خارج از محل كار و سكونت، به صورت سيار، به روستاهاى دور دست كه فاصله آنها از حد شرعى متجاوز است براى معالجه مريضان عزيمت مىنمايم. وقت مراجعت عموماً بعد از ظهر مىباشد و با اين برنامه، بايد مدت دو سال خدمت نمايم.
آيا روزهاى كه در روزهاى سيارى بهجا آوردهام صحيح است؟
بسمه تعالى، در فرض سؤال، اگر سركشى و مداواى مرضاى روستاها به نحو دوره گردى است، نماز تمام و روزه صحيح است.
[سؤال ٢٥٩٠] ٨٨٨- ٢٢٥١
٢. گروههاى عملياتى سپاه پاسداران در شهرستانها كه همه وقت منتظر دستور مأموريت و گشت، در سطح شهرستان هستند و همچنين مأمورين پاسگاههاى ژاندارمرى- سرباز و درجهدار- كه بايد به شكايات مردم روستاها رسيدگى كنند و هيچ وقت نمىتوانند در پايگاه خود قصد عشره بكنند، نمازشان قصر است يا تمام؟