موسوعة الإمام الخميني 32 الى 41 (استفتائات امام خمينى( س)) - الخميني، السيد روح الله - الصفحة ٤٥١ - بلاد كبيره
اماما اينجانبان عدهاى از نمايندگان مجلس شوراى اسلامى هر روز ناچار به اياب و ذهاب از قصر فيروزه به مجلس در حدود ١٢ كيلومتر و بالعكس مىباشيم و قصد توطّن هم نداريم. متمنى است نظر مبارك را در مورد قصر و اتمام نماز و روزه اينجانبان در گذشته و آينده امر به ابلاغ فرمايند.
متشكريم، اللهم احفظ امام الثورة الاسلامية وانصره نصراً عزيزاً
بسمه تعالى، بدون قصد ماندن ده روز در يكى از دو محل، حكم مسافر داريد. بلى، اگر در يكى از دو محل قصد ده روز كنيد و بمانيد، بعد از آن هر روز هم كه بين دو محل رفت و آمد كنيد تا سفر شرعى نكردهايد، نماز شما تمام و روزه صحيح است.
[سؤال ٢١١٦] ٩٥٤١٤٤
بسمه تعالى ١٠/ ٤/ ١٣٦١
با عرض سلام خدمت سروران مكرّم، نظر امام را درباره مسائل زير خواستارم:
١. گفته مىشود كه اگر مسافرى وارد تهران شود بايد ده روز در محلهاى قصد كند و جايى نرود و پس از ده روز مىتواند تا چهار فرسخ برود تا نمازش شكسته نشود، آيا اين فتوا از طرف امام بوده يا نه؟
بسمه تعالى، الزام در اقامت ده روز در يك محل ندارد ولى اگر خواست نماز را تمام بخواند بايد قصد كند ده روز در يك محل بماند و بعد از چنين قصدى و خواندن يك نماز چهار ركعتى، تا به مقدار مسافت شرعى سفر نكرده حكم اقامت باقى است.
[سؤال ٢١١٧]
٢. آيا در تهران حد ترخصى دارد يا آنكه دو محله بودن صدق مىكند؟
بسمه تعالى، در مثل تهران، مبدأ مسافت از منزل است ولى حكم سفر از آخر محله مترتّب مىگردد.