موسوعة الإمام الخميني 32 الى 41 (استفتائات امام خمينى( س)) - الخميني، السيد روح الله - الصفحة ١٤٨ - قرائت و ذكر
[سؤال ١٤١٩] ٥٢٩٤- ٢٦٧٣
٤. براى تلفظ صحيح (تجويد) حمد و سوره و ديگر قرائتهاى نماز پيش افراد تقريباً آگاه رفتهام و مطالعات كمى داشتهام و مىتوانم بگويم كه صحيح تلفظ مىكنم و تقريباً بيشتر اوقات، مثلًا لفظ تكبيرة الاحرام و ديگر قرائتهاى نماز را چندين بار تلفظ مىكنم كه تقريباً بيشتر اوقات مرا از معنويت نماز دور كرده و زياد در اين باب شك مىكنم. لطف بفرماييد تكليف من چيست؟
بسمه تعالى، اعتنا به شك نكند و در تكبيرة الاحرام اگر دو مرتبه بگويد اشكال پيدا مىشود.
[سؤال ١٤٢٠] ١٢٨٩- ١٠٥٠
٤. آيا اگر انسان در بعض قسمتهاى نماز، حضور قلب نداشته باشد و قبل از رسيدن به ركن (ركوع مثلًا) متوجه شود از «اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقِيمَ ...» به بعد، حضور خود را از دست داده، مىتواند بازگردد و دوباره از همان جا نماز را ادامه دهد؟
بسمه تعالى، اگر به قصد جزئيت اعاده كرده احتياطاً نماز را اعاده كند، گرچه لازم نيست.
[سؤال ١٤٢١] ٢٠٦- ٦٩٥
٣. حمد و سوره و آيهاى كه در نماز خوانده مىشود، آيا به قصد انشا بايد خوانده شود يا به قصد حكايت؟
بسمه تعالى، بايد به قصد حمد و سوره قرآن بخواند.
[سؤال ١٤٢٢] ٦٦٦٥٣٠٩
بسمه تعالى
محضر مقدس ولى فقيه عالىقدر كل مسلمين، حضرت امام خمينى، مدّ ظله العالى
يك نفر قريب ده سال در تسبيحات اربعه به جاى «والحمدللَّه»، «والحمدراللَّه» خوانده؛ آيا نمازهاى او صحيح است يا باطل يا بايد اعاده نمايد؟ لطفاً جواب را