موسوعة الإمام الخميني 32 الى 41 (استفتائات امام خمينى( س)) - الخميني، السيد روح الله - الصفحة ٢١٣ - نماز قضا
مكلف شدن حدود ٣ ماه مرتب نماز مىخواندم، ولى بعد از اين ٣ ماه به دليل اشتباهاتى كه كردم، گول شيطان را خورده قسمتى از فريضه نماز را بهجا نياوردم و تا الآن كه تقريباً حدود ١١ ماه مىگذرد نماز نخواندم، ولى بايد عرض كنم كه ظرف اين ١١ ماه درست است كه اين فريضه را بهجا نياوردم اما كافر نشده بودم يعنى خدا را قبول داشتم و همينطور پيغمبر اسلام و دوازده امام را و حتى مىدانستم كه بايد نماز بخوانم چون بر من واجب است يعنى خلاصه منكر نماز نبودم، و حالا من به اشتباه بزرگ خود پى بردهام و خيلى پشيمان هستم و مىخواهم توبه كنم كه اميدوارم خداوند توبه مرا قبول كند، حالا كه مىخواهم از اين به بعد نماز را مرتب بخوانم آيا بايد نمازهايى را كه ظرف اين مدت بهجا نياوردم، بخوانم و اگر بايد بخوانم براى خواندن آن چه نيتى بايد بكنم.
بسمه تعالى، توبه شما قبول است ان شاء اللَّه و نمازهايى كه نخواندهايد را به نيت قضا بخوانيد و از اين به بعد نبايد نماز شما ترك شود.
[سؤال ١٥٨٥] ٧٢٢٥٠٢
بسمه تعالى ١٤/ ٩/ ١٣٦١
پس از عرض سلام و آرزوى سلامتى امام امت
سؤالاتى در مورد احكام تقليد و نمازهاى قضايى از شما دارم:
١. اگر كسى بعد از دوران بلوغ، از احكام رساله، در مورد غسل جنابت و همچنين جنب چيزى نفهمد و كسى به او در مورد اين مسأله چيزى نگويد و بعد از يكسال، اين مسائل را ياد بگيرد و به آن عمل نمايد، آيا بايد نمازهاى گذشته- يعنى نمازهاى يكسال را- قضا كند؟ توضيح دهيد.
بسمه تعالى، اگر نمازى كه خوانده در حال جنابت، بدون غسل صحيح بوده، بايد قضاى آن را بهجا آورد.
٢. اگر شخصى در مورد احكام تقليد چيزى نفهمد، يعنى به او نگويند كه بعد از اينكه آدم جنب شد، به