موسوعة الإمام الخميني 32 الى 41 (استفتائات امام خمينى( س)) - الخميني، السيد روح الله - الصفحة ١٥٨ - تَشَهُّدْ
بسمه تعالى، مانع ندارد.
٢. رهبرا! برادرم در جبهه است. اين سؤال را مىخواهم از شما بپرسم: من چند نفر را ديدهام كه از جبهه مىآمدند و هر كداميك ساعت، كفش و اوركت در تن داشتند. كفشهايشان را با كفشهاى آنها عوض كرده بودند، ساعت را از آنها برداشته بودند و اوركت هم برداشته بودند. آيا اينها حلال است يا حرام؟
بسمه تعالى، در مثل آنچه مرقوم شده اشكال ندارد.
تَشَهُّدْ
[سؤال ١٤٥٠] ٤٨٦٩- ٢٥٠٧
٢. آيا كسى كه در خواندن نماز سلام و تشهد را نمىداند، اگر به جاى اينها صلوات بفرستد نماز او درست است يا نه؟ البته يادآورى كنم كه او حمد و سوره را كمى بلد است، يك نفر مىگويد كه درست است ولى ما مىگوييم كه نه چون سلام و تشهد جزء واجبات نماز است.
بسمه تعالى، بايد تشهد و سلام را ياد بگيرد و نماز را با تشهد و سلام بخواند.
[سؤال ١٤٥١] ٦٤١٩- ٥٨٥٨
٢. در بعضى از مناطق پاكستان رواج شده كه در ركعت دوم در تشهد نماز واجبه و مستحبه بعد از شهادتين- يعنى شهادت توحيد و رسالت- شهادت ثالثه يعنى شهادت «على ولى اللَّه» مىخوانند آيا شهادت «على اميرالمؤمنين» پس از شهادتين مستحب است يا جزء مسائل نماز نيست؟
بسمه تعالى، بايد تشهد نماز به همان طور كه وارد شده و متعارف است خوانده شود.
[سؤال ١٤٥٢] ٢٤٩٤- ٢٨٧٢
٦. اگر كسى مدتها در تشهد، بهجاى «عَبْدُهُ»، «عَبْدَهُ» گفته باشد، تكليفش چيست؟
بسمه تعالى، در فرض غفلت از غلط بودن، اعاده و قضا لازم نيست.