موسوعة الإمام الخميني 32 الى 41 (استفتائات امام خمينى( س)) - الخميني، السيد روح الله - الصفحة ٣٤٣ - بلاد كبيره
هستم و محل خدمت من واقع در پادگان دپو تعميراتى مخازن كيلومتر ١٨ تهران- كرج مىباشد و منزل بنده نيز واقع در قلهك است با توجه به اينكه خط مسير شمارش كيلومتر شده در حدود ٣٠ كيلومتر رفت و ٣٠ كيلومتر برگشت راه مىباشد و چون ماه مبارك رمضان نزديك است، از اينرو خواهشمندم دستور فرماييد مراتب زير را پاسخ فرموده تا برابر دستور شرعى امام عمل نمايم. در ضمن بنده مقلد امام مىباشم.
١. آيا مىتوانم روزه بگيرم؟
٢. آيا با اين وضع هميشه مسافر حساب مىشويم يا خير و وضع روزه ما چطور است؟
٣. آيا شمارش كيلومتر از درب خانه است يا آخرين ديوار شهر است؟
بسمه تعالى، در فرض مرقوم حكم مسافر داريد و مبدأ مسافت در تهران از منزل است.
[سؤال ١٨٩٢] ٦٢٧٤- ١٦٨٦
٢. اين جانب پاسدار هستم و محل خدمتم در تهران مىباشد و حدود يك سال است كه در آنجا به سر مىبرم و فعلًا قصد برگشتن به اراك را ندارم؛ آيا مىتوانم تهران را وطن دوم خود فرض كنم و در آنجا نماز و روزه خود را تماماً بگيرم؟
بسمه تعالى، مىتوانيد يكى از محلّات تهران را وطن دوم خود قرار دهيد.
[سؤال ١٨٩٣] ٨٤٣٦٤٠
بسمه تعالى ١٥/ ٤/ ١٣٦١
با درود به قلب تپنده مستضعفين جهان و بتشكن زمان، بنيانگذار جمهورى اسلامى ايران، سيد العلماء و المجتهدين، رئيس الملة و الدين، حضرت آيت اللَّه العظمى مولانا الاعظم، امام خمينى
نظر امام، روحى له الفداء را به سؤالات زير معطوف مىدارم:
١. آيا قصد اقامه در تهران، به طور نامحدود امكان دارد يا نه؟ اگر محدود است،