موسوعة الإمام الخميني 32 الى 41 (استفتائات امام خمينى( س)) - الخميني، السيد روح الله - الصفحة ٦٢ - مقدمه چهارم مكان نمازگزار
متر نيز برداشتهاند، ولى ما از روى اجبار به همان ١٠٠ متر اكتفا كردهايم و اگر نمازها و روزههاى ما باطل است. لطفاً شما راه چارهاى پيش پاى ما قرار دهيد كه ما هيچ راهى نداريم. آن طور كه شنيدهايم، اين زمينها متعلق به شاهپور غلامرضا بوده و حالا به دست مردم رسيده. خلاصه ما از صاحب اين زمينها اطلاعى نداريم.
بسمه تعالى، اگر زمينها از طرف دولت اسلامى به شما داده شده و شما يقين به غصب بودن آن نداريد، نماز شما صحيح است و بر شما چيزى نيست و در هر صورت ضرر به صحت روزه نمىزند.
[سؤال ١٢٢٧] ٥٦٣٣٦٩
بسمه تعالى
من در حدود ١٥ سال بود كه مستأجر بودهام و مدت يكسال است كه يك خانه كوچك خريدهام، به مبلغ ٤٠٠٠٠ تومان؛ و اين خانه سند مالكيت ندارد؛ به علت اينكه در كورهپزخانههاى جنوب شهر تهران، واقع در انتهاى خزانه بخارايى، و در انتهاى شهرك بعثت زمينهاى مطهرى مىباشد. و خانهاى كه در دست من مىباشد نمىدانم كه آيا از اراضى دولت است يا شخصى، و من نيز از يكى كه سابق در آنجا زندگى مىكرده خريدهام؛ او نيز مدركى نداشته است و هيچ مدركى به من نداده است و من از روى ناچارى و ناراحتىاى كه زن و فرزندانم داشتند، مجبور به خريد آن شدهام، و از همان سال اول ناراحت هستم كه شايد عبادتى كه من در اين خانه مىكنم درست نباشد و من ملتمسانه از شما خواهش مىكنم كه تكليف مرا روشن كنيد و مرا از اين نگرانى رها سازيد؛ و تنها اين مسأله، براى فرد من نمىباشد و در حدود ٢٠٠ خانه در آن محل مىباشد و بدون آب و برق زندگى مىكنند، و تمام آنها نيز درد مرا دارند. از شما خواهش مىكنم كه به اين مسأله رسيدگى كنيد.
بسمه تعالى، رسيدگى به امر زمين و خانهها مربوط به دولت اسلامى مىباشد و تا علم به غصب بودن نداريد، نماز اشكال ندارد.