موسوعة الإمام الخميني 32 الى 41 (استفتائات امام خمينى( س)) - الخميني، السيد روح الله - الصفحة ١٢٩ - قرائت و ذكر
مستحب است و يا اصلًا جايز است كه حمد و سوره را بلند بخواند؟
بسمه تعالى، در نماز ظهر جمعه، بلند خواندن قرائت مستحب است؛ اگر چه احتياط در آهسته خواندن است.
[سؤال ١٣٨٣] ٥٣٢٤- ١٥٨٣
٣. هل الإخفات أن نُظهر البحة؟
بسمه تعالى، لا بدّ من صدق الإخفات عرفاً.
[سؤال ١٣٨٤] ٦٤٦٤٦٢
بسمه تعالى ٥/ ٥/ ١٣٦١
١. اگر كسى در نماز حرفى را- اتفاقاً- نتواند از مخرجش تلفظ كند و چند بار تكرار كند و باز هم نتواند، چند بار تكرار كردن آن حرف جايز است؟ و اگر كسى به هيچ وجه نتوانست حرفى را از مخرجش تلفظ كند، حكمش چيست؟ من حرف (ض) را به هيچ وجه نمىتوانم تلفظ كنم؛ گاهى تا چند بار هم تكرار مىكنم ولى باز هم از مخرجش نمىتوانم ادا كنم؛ و اگر نماز جماعتى نباشد و كسى هم نباشد كه بشود به او اقتدا كرد، حكمش چيست؟
بسمه تعالى، اگر در يادگرفتن كوشش نمود و نتوانست ياد بگيرد، به همان نحو كه مىتواند بخواند صحيح است و تكرار لازم نيست؛ بلكه اگر تكرار، از روى وسوسه باشد جايز نيست.
٢. اگر در نماز احتياط، اشتباهاً سوره دومى را شروع به خواندن كند و در وسط سوره دوم يادش بيايد كه نبايد بخواند و همانجا سوره را قطع كند و نماز را تمام كند، آيا نماز درست است؟
بسمه تعالى، اشكال ندارد.
٣. من اعمال مستحبى را زياد انجام مىدهم- مانند تعقيبات نمازهاى شب و روز، اعمال رجب، رمضان، شعبان، نماز پيغمبر صلى الله عليه و آله و سلم، فاطمه عليها السلام و امامان عليهم السلام،- و مىتوانم بگويم كه تمام اعمال مستحبى را انجام مىدهم و خيلىها هم اينرا مىدانند؛ ولى با اين وصف وقتى جايى مهمانى هستم، در آنجا هم شروع به خواندن دعا و اعمال مستحبى مىكنم. آيا ريا مىشود؟ و يا بعضى