موسوعة الإمام الخميني 32 الى 41 (استفتائات امام خمينى( س)) - الخميني، السيد روح الله - الصفحة ١٣٠ - قرائت و ذكر
وقتها كه حرف سر اين موضوعات مىشود، من هم مىگويم كه آن عمل را انجام دادم. آيا اين هم ريا مىشود؟
بسمه تعالى، اگر منظور، خودنمايى و نشان دادن عبادت به ديگران نباشد اشكال ندارد.
٤. در احكام غيبت هست كه اگر مظلومى از ظالمى غيبت كند روا است و اشكالى ندارد. آيا اين مشروط به اين است كه حتماً به گوش ظالم برسد؟ و اگر مظلومى پيش كسى از ظالمى شكايت كرد و مىداند كه هرگز به گوش ظالم نخواهد رسيد، باز هم اين، غيبت مىشود؟
بسمه تعالى، منظور، غيبت مظلوم از ظالم در مقام دادخواهى است.
٥. دختر و پسرى قرار است سه ماه ديگر عقد دائم شوند و مهر عقد هم معلوم است و در اين مدت سه ماه مىخواهند صيغه محرميت بخوانند. آيا اين صيغه، باز هم مهر دارد؟
بسمه تعالى، مهر عقد دائم، مربوط به عقد متعه قبلى نيست و عقد متعه قبلى براى خود جداگانه بايد حساب شود.
٦. كسى كه مىخواهد كفاره روزه را روزه بگيرد و يادش نيست كه چه سالى كفاره برايش واجب شده است، حال كه مىخواهد روزه بگيرد اگر در نيّت فقط بگويد كفاره روزه را مىگيرم و قيد نكند مال چه سالى است، قبول است و اگر قبول نيست چه نيتى بكند؟ و آيا اگر كفاره روزه هم چند سالى بگذرد باز مثل روزه قضا كفاره به آن تعلق مىگيرد.
بسمه تعالى، تأخير روزه كفاره، كفاره تأخير ندارد و تعيين سال و روز لازم نيست.
٧. اخيراً در بين خانمها رايج شده است كه در ماه رمضان قرص جلوگيرى از حيض مىخورند تا بتوانند روزهها را بگيرند و قضاى روزهاى به گردنشان نيفتد، آيا اين عمل جايز است و در ضمن در موقع سفر به حج هم اين كار را مىكنند، آيا در سفر به حج هم جايز است. و در آخر آيا اين عمل حرام خدا را حلال كردن نيست.
بسمه تعالى، اگر موجب ضرر براى شخص نباشد اشكال ندارد.
٨. در خيابان فدائيان اسلام تهران نوشتههايى به اين مضمون هست از قول رسول اكرم صلى الله عليه و آله و سلم كه از زن فرمان مبريد كه هلاك مىشويد آيا اين عبارت درست است يا نه؟ و اگر درست است با اين فرموده شما كه مرد از دامن زن به معراج مىرود چطور مىشود؟ ثانياً: در اين زمان از انقلاب كه منافقين و ضد انقلاب و خلاصه كسانى كه به انقلاب اسلامى ايمان ندارند و مرتب در پى فرصتى هستند مسألهاى را عنوان كنند و از آن به ضرر طبقهاى از اسلام علم كنند مانند همين مسأله فوق آيا اين طور نوشتهها جايز است و اگر جايز نيست چرا بعضى اين كارها را مىكنند و آيا برايشان مقرراتى نيست؟