موسوعة الإمام الخميني 32 الى 41 (استفتائات امام خمينى( س)) - الخميني، السيد روح الله - الصفحة ٤٤٢ - بلاد كبيره
اينجانب مدت بيست و هشت سال ساكن تهران بودم و حدود دو سال است كه منزلى در كرج خريدارى نموده و در كرج سكونت دارم و اينجانب در نماز و روزه، شاك هستم و نمىدانم آيا بايد نماز و روزهام را كه در تهران هستم و محل كارم هست، درست بخوانم و روزه را درست بگيرم يا نه؟
بسمه تعالى، اگر تهران، وطن اصلى شما است يا قصد ماندن دائم در يك محله آن كردهايد، تا اعراض نكردهايد، در خصوص آن محله، حكم وطن مترتّب است؛ ولى اگر وطن نيست يا از كرج به غير آن محله رفت و آمد مىكنيد، حكم مسافر داريد.
[سؤال ٢١٠١] ٩٤١٦٤٢
بسمه تعالى
دفتر حضرت آيت اللَّه امام خمينى
ضمن عرض سلام و با درود به زعيم عالى قدر، حضرت آيت اللَّه خمينى، رهبر شيعيان جهان و نايب بر حق امام زمان عليه السلام
اينجانب سن: ٣٥ سال، محل تولد: تهران و از اين مدت، ٣٠ سال در تهران بودهام و پنج سال است كه در گلشهر كرج ساكن مىباشم و چون كارمند دولت مىباشم، ناچاراً بايد حدود ١٠٠ كيلومتر هر روز آمد و رفت كنم و چون مرجع تقليدم حضرت امام مىباشد، خواهشمند است برايم روشن فرماييد وضع نماز و روزه من چگونه است، با توجه به اينكه من از تهران اعراض نكردهام؟
و اما وضع نماز من: مدتى من نمازم را در تهران شكسته مىخواندم و از آقايى سؤال كردم كه من نمازم را در تهران شكسته مىخوانم؛ گفتند: اعراض كردهاى از تهران؟ گفتم: نه؛ گفتند: بايد نمازت را درست بخوانى و مدتى است كه نمازم را در تهران درست مىخوانم. وضع من چطور مىشود؟ آيا اين مدت بر ذمهام است يا نه؟
بسمه تعالى، محل كار اگر داخل محدوده تهران پيش از بزرگ خارق العاده