موسوعة الإمام الخميني 32 الى 41 (استفتائات امام خمينى( س)) - الخميني، السيد روح الله - الصفحة ٤٣٥ - بلاد كبيره
٢. در صورت قصر بودن نماز و باطل بودن روزه، چگونه و در چه صورت مىتوانم در تهران، نماز كامل بخوانم؟ و اگر تا پايان عمر در تهران بوده و اجارهنشين باشم، آيا هميشه نمازم قصر است و روزهام باطل؟
٣. قضاى روزههاى خورده شده را چگونه بايد گرفت؟ و آيا كفاره هم دارد؟
٤. وضع نماز و روزههاى كاملى را كه در اين مدت- حدود ١٠ ساله- در تهران انجام دادهام چگونه است؟
بسمه تعالى، در ورامين كه وطن شما است، بدون اعراض، نماز شما تمام است. و در تهران، بدون قصد توطّن در يك محله يا قصد ده روز در آن، حكم مسافر داريد. و آنچه بر خلاف وظيفه عمل كردهايد، بايد قضا شوند.
[سؤال ٢٠٨٩] ٩٣٣٧١٧
بسمه تعالى ٢٢/ ٣/ ١٣٦١
محضر مبارك زعيم عالى قدر و مرجع بزرگ جهان اسلام، حضرت آيت اللَّه امام خمينى، رهبر انقلاب و بنيانگذار جمهورى اسلامى ايران، دامت بركاته، سلام عليكم
پس از اهداى سلام و آرزوى سلامتى و موفقيت كامل براى آن مرجع و رهبر عظيم الشأن و نايب بر حق حضرت مهدى (عج) از حضور محترمتان استدعا دارم كه راجع به مسأله زير نظرتان را مرقوم بفرماييد:
فردى ارتشى هستم كه مدت ده سال در تهران خدمت مىكنم و از بهمن ماه ٦٠ محل سكونت خود را در تهران قرار دادهام و خانهاى كه محل سكونتم مىباشد، خانه سازمانى و استيجارى مىباشد؛ ولى از وطن اصلى خود كه ورامين مىباشد اعراض ننمودهام و اكثر تعطيلات را به ورامين مىروم؛ مانند پنجشنبه و جمعهها و روزهاى تعطيل؛ و محل كارم تا محل سكونت در تهران كه در بلوار افسريه است، از حد ترخص بيشتر مىباشد و بايد بگويم كه تا موقعى كه در ارتش خدمت مىكنم- حداقل تا ده سال ديگر- مىتوانم در اين خانه سكونت كنم. لذا خواهشمندم دستور بفرماييد