موسوعة الإمام الخميني 32 الى 41 (استفتائات امام خمينى( س)) - الخميني، السيد روح الله - الصفحة ١٣٨ - قرائت و ذكر
تسبيحات اربعه، كلمه آخر يعنى «الّا اللَّه و اللَّه اكبر» را غلط مىگفت؛ مثلًا «الّا اللَّه» را در آخر كه مىبايست حرف آخر «ه» با صداى كوتاه خوانده شود، با صداى بلند يعنى «هو» مىخواند و مىگفت «لا اله الا اللَّه هو». تكليفش چيست؟ آيا بايد بعد از ده سال تمام نمازهايش را قضا بهجا آورد؟
بسمه تعالى، نمازهاى گذشته، اعاده و قضا ندارد.
[سؤال ١٣٩٩] ٦٥٤٤٥٩
بسمه تعالى
با عرض سلام و ضمن آرزوى سلامتى براى شما رهبر عزيز
چند سؤالى دارم كه منتظر پاسخ آن هستم.
١. من مدتى در نماز، تلفظ (ظ) و (ض) را به جاى هم مىگفتم و نمىدانم تعداد آن نمازها چندتا هست. آيا حالا كه متوجه اشتباهم شدم، بايد نمازها را اعاده كنم يا نه؟ در صورت مثبت بودن جواب، چه تعداد نماز بخوانم؟
بسمه تعالى، اگر در يادگرفتن نماز كوتاهى نكردهايد قضا ندارد.
٢. آيا با شستن لباس نجس در لباسشويىهايى كه به آب لولهكشى وصل است، پاك مىشود يا خير؟
(با توجه به اينكه آب، قطع و وصل مىشود).
بسمه تعالى، اگر بعد از زوال عين نجاست، يك مرتبه با آب لوله يا دو مرتبه با آب قليل بشويد پاك مىكند.
٣. اشيايى كه از كوچه و خيابان پيدا مىكنيم، آيا مىتوانيم آنها را براى استفاده خود برداريم يا خير؟
(البته اشياى كم قيمت؛ مثل ميخ و ...).
بسمه تعالى، احكام مربوط به چيزى كه انسان پيدا مىكند، در رساله ذكر شده است.
[سؤال ١٤٠٠] ٦٥٥٤٦٠
بسمه تعالى
ضمن عرض سلام
امام خمينى در مسأله ١٠٠٠ از رساله، قريب به اين مضمون مىفرمايند: