موسوعة الإمام الخميني 32 الى 41 (استفتائات امام خمينى( س)) - الخميني، السيد روح الله - الصفحة ٢٤٩ - نماز قضا
[سؤال ١٦٦٠] ٥٠٠ ٧٥٢
بسمه تعالى ١٢/ ٣/ ١٣٦١
محضر مبارك رهبر كبير و بنيانگذار جمهورى اسلامى ايران، حضرت آيت اللَّه العظمى امام خمينى، روحى فداه
بعد از سلام و درود بىپايان، از اينكه با وجود مشكلات زياد، مصدع اوقات شريفتان مىشوم شرمندهام؛ لكن چون يك وضع استثنايى و بحران روحى برايم پيش آمده، لذا بالاجبار مصدع شدم.
مقدمتاً به استحضار مىرسانم كه چون در يك خانواده مذهبى بزرگ شدم، هميشه اعتقاد به اصول اسلامى داشتهام و آرزو داشتهام كه احكام اسلامى، پياده و عدالت و اخلاق اسلامى بر جامعه، حكمفرما باشد؛ اما متأسفانه در اثر اهمال و بىتوجهى ترك واجبات داشتهام و از آنجايى كه فطرتاً گمراه نبودم، لطف خداوند شامل حالم شد و از خواب غفلت بيدار شدم و با استغفار به درگاه خدا و ندامت و پشيمانى نسبت به گذشته، تصميم گرفتم كه مِنبعد- در حد توان- به تكاليف شرعى و الهى خودم عمل كنم؛ اما يك اضطراب و نگرانى عميق و بلاتكليفىاى نسبت به گذشته دارم؛ به طورى كه تصميم داشتم به جبهه بروم؛ اما به جهت اينكه مسائل گذشته برايم نگرانى ايجاد كرده بود، بر آن شدم كه اگر خدا بخواهد قبل از عزيمت به جبهه حق برعليه باطل، مسائل خودم را روشن كنم؛ لذا ضمن استدعاى دعاى خير و آمرزش خطاهاى گذشته، چند سؤال دارم:
١. از سن بلوغ تا حال- قبل از توبه- به مدت سىسال نماز نخواندهام. چه تكليفى دارم؟ چه در زمان حيات و يا بعد از مرگ.
بسمه تعالى، نماز و روزه فوت شده قضا دارد. هر مقدار كه تا زمان فوت بر ذمه باقيمانده، اگر پسر بزرگ داريد بايد انجام دهد و گرنه بايد وصيت نماييد براى شما نايب بگيرند و انجام دهند.