موسوعة الإمام الخميني 32 الى 41 (استفتائات امام خمينى( س)) - الخميني، السيد روح الله - الصفحة ١٢٤ - قيام (ايستادن)
مصنوعى را در آورده و نشسته مىخوانم. آيا واجب است كه همواره با پاى مصنوعى به طور ايستاده نماز بخوانم يا خير؟
بسمه تعالى، نماز با پاى مصنوعى واجب نيست مگر نتوانيد ايستاده بخوانيد مگر با آن، كه اگر زحمت و ضرر نباشد، با آن بخوانيد.
[سؤال ١٣٦٥] ٥٠٠١- ٤٢٩
٢. در صورتى كه احتمال خطر زياد باشد، يعنى انسان در محل تيررس باشد يا خطر خمپاره ٦٠ كه تا مسافت ١٥٠٠ متر مىرسد باشد و احتمال زيادى است كه انسان شهيد شود، اگر در اين صورت روحانى اعزامى به خطوط مقدم براى تقويت روحيه بچهها ايستاده نماز بخواند، به طورى كه اگر نشسته بخواند تضعيف روحيه رزمندگان مىشود، در اين صورت تكليف نمازگزار كه بايد نشسته بخواند ولى ايستاده مىخواند چيست؟ البته خاكريز، جلو ديد است.
بسمه تعالى، اگر در ايستاده نماز خواندن، خوف خطر است بايد نشسته بخوانيد، و سعى كنيد با توضيحات از تضعيف روحيه رزمندگان جلوگيرى شود.
[سؤال ١٣٦٦] ٦٤٤٦٠٢٣
بسمه تعالى ٣/ ١٠/ ١٣٦١
محضر مبارك وحيد عصر، عالم اعلم ربّانى، حضرت امام خمينى، مدّ ظله العالى
اين بنده عاصى به جواب موجز مسائل دهگانه ذيل، سخت نيازمند و منتظر جوابم.
١. آيا گفتن سه مرتبه كذلك اللَّه ربّى در دو ركعت بعد از توحيد، و سه مرتبه استغفار بعد از تسبيحات اربعه، براى قيام متصل به ركوع در نمازها كفايت مىكند يا نه؟
بسمه تعالى، اگر بدون فاصله هم بعد از قرائت، از قيام به ركوع رود، قيام متصل حاصل است.