موسوعة الإمام الخميني 32 الى 41 (استفتائات امام خمينى( س)) - الخميني، السيد روح الله - الصفحة ٨٣ - مقدمه چهارم مكان نمازگزار
براى نمازخانه اختصاص دادهاند، ولى به علت شبهه مذكور تا كنون از برگزارى نماز در آن خوددارى نموده و فقط به برگزارى تبليغات مذهبى و جلسات وعظ و سخنرانى اكتفا نمودهاند و در مساجد نزديك اداره، به اداى فريضه نماز مىپردازند.
على هذا، بدين وسيله در مقام استفتا از حضرت امام برآمدهاند تا چنانچه با شرح مراتب بالا و عنايت به اينكه مشهور است كه معمولًا احداث ساختمانهاى دولتى در زمان سلطنت اين شخص، توأم با كارهاى اجبارى (بيگارى) اشخاص بوده است، آيا برگزارى نماز در محل نمازخانه مذكور جايز مىباشد يا خير؟ خواهشمند است نظريه حضرت امام را امر به اعلام فرمايند.
بسمه تعالى، بدون علم به غصبيت، تصرف و نماز اشكال ندارد.
[سؤال ١٢٦٤] ٥٩٣٢٣٢٤
بسمه تعالى ٨/ ٧/ ١٣٦١
دفتر محترم حضرت امام خمينى مدّ ظله العالى
لطفاً نظر حضرت امام را در مورد مسائل ذيل مرقوم فرماييد:
١. اماكن عمومى مانند پادگانها و خانههاى سازمانى و مدارس و شركتهاى مسكونى ادارى و غيره كه در زمان طاغوت، در مكانهاى غصبى ساخته شده، الآن نماز و غسل و نشستن در آن مكانها چه صورت دارد؟ و اگر جايز نباشد، براى بعضى از افراد كه مأموريت دارند و مجبورند، چه صورت دارد؟ در ضمن، مالكان اين مكانها به دو قسمت است: ١. شناخته مىشوند. ٢. شناخته نمىشوند. حكم هر دو را جداگانه خواستارند.
بسمه تعالى، اگر علم به غصب بودن مكان نباشد، نماز و تصرف اشكال ندارد.
٢. آرم جمهورى اسلامى كه از لفظ «جلاله» اخذ شده، حكم آن را دارد يا نه؟
بسمه تعالى، احتياط مراعات شود.
٣. روزنامهها و مجلات امروز، به بركت انقلاب اسلامى، اكثراً حاوى روايت و آيات قرآن و اسماء خدا