موسوعة الإمام الخميني 32 الى 41 (استفتائات امام خمينى( س)) - الخميني، السيد روح الله - الصفحة ٢٠٣ - نماز قضا
و نخوانده و چه آنها كه قضا نشده و خوانده است- بايد تمام طول اين سالها را بخوانند؟ متمنى است در اين مورد، اين بنده را ارشاد فرماييد.
بسمه تعالى، نمازهايى را كه خوانده قضا ندارد.
٢. نحوه نيت كردن نمازهاى قضا چگونه است و به چه صورت بايد نيت كرد؟
بسمه تعالى، به نيت قضا بايد انجام دهد.
٣. نحوه و صورت اداكردن اين نمازها چگونه است؟ منظورم اين است كه آيا بايد به ترتيب، از نماز صبح شروع كرد و با نماز عشا پايان داد يا صورت ديگرى دارد؟
بسمه تعالى، ترتيب، فقط بين ظهر و عصر يك روز و مغرب و عشاى يك روز لازم است.
٤. اگر كسى ميزان و تعداد و مقدار نمازهاى قضاى خود را نمىداند و فراموش كرده، حكم امام در اين مورد چيست؟
بسمه تعالى، به مقدار متيقّن از نمازهايى كه فوت شده قضا نمايد.
٥. اگر كسى مدتى را در جبهه بوده و تعدادى از نمازهايش در جبهه قضا شده و نتوانسته در جبهه قضاى آنها را بهجا آورد و مىخواهد كه قضاى آنها را در خانه بهجا آورد، آيا بايد قصر بخواند يا كامل؟
بسمه تعالى، اگر وظيفهاش نماز شكسته بوده، بايد شكسته قضا كند.
[سؤال ١٥٦١] ٤٤٧- ٦٦٧
٨. آيا نمازهاى قضاى سالهاى گذشته، جزء نمازهاى مستحبى محسوب مىشود؟ ضمناً آيا اگر در صف اول جماعت هنگامى كه امام مثلًا مشغول نماز چهار ركعتى است، نيت نماز قضاى سه ركعتى مغرب كنى و پس از بهجا آوردن ركعت سوم نماز جماعت، نماز را تمام كنى و بلند شوى براى بهجا آوردن نماز عشا، و ركعت چهارم جماعت را ركعت اول عشاى خود حساب كنى و بچهاى هم در كنارت باشد، آيا ترتيب جماعت بههم خورده است؟ آيا كسانى كه توسط تو، به امام وصل مىشوند، نمازشان باطل مىشود يا نه؟
بسمه تعالى، نماز واجب، واجب است و صورتى كه در سؤال ذكر شده اشكال ندارد؛ و بودن طفل در كنار مأموم، اتصال را بههم نمىزند.