موسوعة الإمام الخميني 32 الى 41 (استفتائات امام خمينى( س)) - الخميني، السيد روح الله - الصفحة ٤٧٥ - بلاد كبيره
امت مىباشم و قبلًا از مرحوم آقاى حكيم تقليد مىنمودم و منزل فعلىام ميدان شهدا و محل كارم زير پالايشگاه مىباشد و محل تولدم بازار مولوى است؛ نظر به اينكه از منزل تا محل كارم در حدود ٢٦ كيلومتر رفت و در حدود ٢٤ كيلومتر برگشت مىباشد، لذا مرقوم فرماييد: نماز و روزه بنده شكسته است يا تمام؟ با اينكه بنده شنيدهام كسانى كه متولد تهران يا در تهران قديمى مىباشند، بايد دروازههاى قديم را در مدّ نظر داشته باشند، مثلًا ميدان شوش؛ لذا براى اينجانب شك پيش آمده و در حال حاضر نمازم را جمع مىخوانم. خواهشمندم تكليف بنده را روشن فرماييد.
بسمه تعالى، جمع خواندن احوط است، اگر چه در صورتى كه از منزل شما تا محل كار به مقدار مسافت باشد و محل كار خارج از تهران قبل از كبيره شدن آن باشد، حكم مسافر مترتّب مىشود.
[سؤال ٢١٥٢] ٩٨٢٢٩٩٥
بسمه تعالى
با سلام و درود به رهبر كبير انقلاب، امام خمينى، دفتر محترم امام خمينى
بنده منزلم در تهران است، كارم هم در تهران، اما فاصله منزل تا كارم- كه هميشگى است- بيش از ٢٧ كيلومتر مىباشد و داخل شهر هم هست. آيا روزه و نماز من شكسته است يا نه؟ خواهشمندم راهنمايى بفرماييد.
بسمه تعالى، در فرض سؤال، در مسير و محل كار حكم مسافر داريد، و نماز و روزه مسافر شكسته است.
[سؤال ٢١٥٣] ٣١١- ١١٥٢
٢. براى مدتى تهران (چندماه) هستم؛ آيا نماز تمام و روزه بايد بگيرم؟ زادگاه و وطن من اهواز است.
بسمه تعالى، بدون قصد ماندن ده روز در يك محله در تهران حكم مسافر داريد.