موسوعة الإمام الخميني 32 الى 41 (استفتائات امام خمينى( س)) - الخميني، السيد روح الله - الصفحة ٢١٥ - نماز قضا
[سؤال ١٥٨٧] ٧٢٣٤٩٥
بسمه تعالى ٧/ ٣/ ١٣٦١
برادران عزيز و گرامى دفتر امام! لطفاً پاسخ سؤالات شرعى بنده را مرقوم فرماييد:
ان شاء اللَّه با اين خدمتى كه انجام مىدهيد، نزد خدا مأجور واقع شويد.
١. بنده هم اكنون ١٧ ساله مىباشم و تقريباً در سن ١٤ سالگى به بلوغ شرعى رسيدم؛ اما چون فكر مىكردم كه نماز را بايد از سن ١٥ سالگى شروع كرد، لذا مدتى نماز و روزه و تمامى واجبات را ترك كردم. حال تكليفم چيست؟
بسمه تعالى، بايد قضاى نماز و روزهاى كه در زمان بلوغ ترك كردهايد را بهجا آوريد.
[سؤال ١٥٨٨]
٢. هنگامى كه شروع به انجام واجبات كردم، گاه گاهى جنب مىشدم؛ ولى چون از خانواده شرم داشتم، براى غسل به حمام نمىرفتم و با همان حالت جنب- البته با تيمم- نمازم را مىخواندم. حال چه دستورى مىفرماييد؟
بسمه تعالى، خجالت كشيدن عذر نيست و اگر عذرى نداشتهايد، بايد نمازهاى مذكور را قضا كنيد.
[سؤال ١٥٨٩] ١٣٦١- ٢١٥٩
٢. اگر كسى در يك خانواده مسلمان متولد شده باشد ولى به علت نداشتن شناخت كافى از مسائل دين و يا بعضاً با آگاهى به مسائل، ولى به علت بىتوجهى، چند سالى عبادات خود را (نماز و روزه) بهجا نياورده باشد، آيا بايد تمام آنها را بعد از آگاهى- حتى پس از ده سال- قضا نمايد؟ و آيا بايد كفاره روزههايى را كه نگرفته است نيز بدهد يا خير؟ و در ضمن، كفاره يك روز روزه كه عمداً خورده است چقدر مىباشد؟
بسمه تعالى، تمام نمازها و روزههاى فوت شده قضا دارد و روزه اگر عمداً و با توجه بهحكم آن فوت شده، علاوه بر قضا، كفاره هم دارد؛ ولى اگر جاهل