موسوعة الإمام الخميني 32 الى 41 (استفتائات امام خمينى( س)) - الخميني، السيد روح الله - الصفحة ٢٤١ - نماز قضا
را انكار نمىنمايند- خصوصاً در خوردن غذاها و آبشان و داد و ستد با آنان- چگونه است؟
بسمه تعالى، غير مسلمان محكوم به نجاست است.
٥. كسى كه مدتها است كه يا حامله است يا بچه شير مىدهد و ماه رمضان نمىتواند روزه بگيرد، تكليفش در قضاى روزه چگونه است؟
بسمه تعالى، وجوب قضا ساقط نيست.
٦. آيهاى كه مىگويد: «چرا آنچه نمىكنيد، مىگوييد» حاكى از اين است كه از هر عملى كه انجام نمىدهيم، نبايد سخنى به ميان آوريم؟
بسمه تعالى، منظور، حرمت گفتن نيست، بلكه مقصود آن است كه تكليفى كه براى همه است و انسان مىخواهد به ديگران گوشزد كند، بايد خودش هم به آن عمل نمايد.
٧. در رساله امام آمده است كه هر كس روزه قضايش را تا ماه رمضان سال ديگر به جا نياورد، بايد براى هر روز، يك مدّ (١٠ سير) گندم بپردازد، آيا مىشود معادل گندم يا همان طور كه در رساله آمده برنج يا ساير چيزها، پول به فقيرى داد؟
بسمه تعالى، ساير اقسام طعام هم كافى است، ولى پول كافى نيست.
٨. ميزانِ فقرِ افراد چيست؟ آيا همين كه شخصى مثلًا حدود ٥٠٠ تومان پول نداشت اما از لحاظ خوراكى چندان در مضيقه نبود، مىتوان وجوهات واجب را به وى داد؟
بسمه تعالى، فقير كسى است كه احتياجات سال خود و عائلهاش را ندارد و نمىتواند تأمين كند.
[سؤال ١٦٤٠] ٧٤٥٥١٦
بسمه تعالى
من يك جوان مرد هستم؛ از سن ١٧ سال شروع به نماز و روزه كردم و مقلد امام عالىقدر خمينى (دام ظله) هستم. خداوند متعال را شكر مىكنم، اين خدايى كه مرا به راه هدايت انداخت، و از شما عالىقدران مىخواهم به اين مسائل جواب بدهيد و دستم را بگيريد تا مرا به صراط مستقيم برسانيد.
١. چند سال نماز و چند ماه روزه قضاى واجب بايد بگيرم؟
٢. آيا كفاره بر من واجب است؟ و در حال واجب بودن آن، مجموع قيمتش به