موسوعة الإمام الخميني 32 الى 41 (استفتائات امام خمينى( س)) - الخميني، السيد روح الله - الصفحة ٣٩٣ - بلاد كبيره
نداريم، به تهران آمدهايم. حال از محضر زعيم عالىقدر، رهبر كبير انقلاب اسلامى ايران تقاضا داريم براى ما اهالى شهرستان اعلام فرمايند كه آيا نماز و روزهمان شكسته است و روزهمان باطل است يا خير؟ اگر چنين است، دستور فرماييد مسأله را طى نامهاى براى اين انجمن اسلامى اعلام نمايند.
بسمه تعالى، در فرض مرقوم، حكم مسافر داريد و بدون قصد اقامت ده روز در يك محل، نماز قصر است و روزه صحيح نيست و اعمال گذشته چنانچه مخالف وظيفه انجام گرفته باشد قضا دارد.
[سؤال ٢٠٠٠] ٨٩٤٦٢٤
بسمه تعالى ٩/ ١١/ ١٣٦١
محضر مبارك حضرت آيت اللَّه العظمى امام خمينى، سلام عليكم
ضمن سلام، چند سؤالى پيش آمده؛ از محضر مبارك تقاضاى راهنمايى داريم، اميدواريم ان شاء اللَّه ما را يارى فرماييد.
١. پارسال اينجانب سؤالى را به اين عنوان از محضر مبارك مطرح نموده بودم كه ما عدهاى از كاركنان صنايع نظامى دفاع مهماتسازى، صبحها با سرويس ماشين تقريباً در حدود بيست و چهار كيلومتر عرفى راه مىرويم به سر كار، و بعد از ظهر به منزل باز مىگرديم. نماز و روزه ما آيا شكسته است يا بايد درست بهجا آوريم؟ يعنى مسافت از پادگان جى تا خيابان پاسداران شميران است. حضرت امام جواب فرموده بودند: نماز شكسته و روزه افطار شود و قضاى روزه بعداً بهجا آورده شود. اخيراً شخصى از همكاران مىگويد: بنا به قول شخصى از دفتر امام در جماران، مسأله بالا شامل حال كسانى كه ١٠ سال قبل در تهران بوده و تهران را وطن دائمى قرار دادهاند نمىشود؛ چون بعد از آن، تهران از طرف امام بلاد كبيره اعلام شده؛ يعنى كسانى كه قبل از ١٠ سال در تهران بودند، اين مسافت ٢٤ كيلومتر عرفى به نماز و روزه آنان لطمه نمىزند؛ آيا اين نقل قول صحت دارد؟