موسوعة الإمام الخميني 32 الى 41 (استفتائات امام خمينى( س)) - الخميني، السيد روح الله - الصفحة ٣٩٤ - بلاد كبيره
بسمه تعالى، در فرض مرقوم، حكم مسافر پيدا مىكنيد و چنانچه تهران، قبل از كبيره شدن آن وطن شما بوده، در محدوده تهران سابق نماز شما تمام است.
٢. سؤال ديگر درباره خود سازمان صنايع دفاع ملى مىباشد. از زمان رژيم سلطنت ملعون پهلوى در اين سازمان رسم بود- البته با رضايت كاركنان- از روز پيشنهاد تا آخر خدمت سى سال، هر ماه از حقوق كسانى كه داوطلب بودند مبلغ صد تومان به عنوان پسانداز كم مىكردند و بعد از سى سال، آخر خدمت، به هر صد تومان پسانداز صد تومان هم دولت اضافه مىكرد و به صاحب پول بر مىگرداند؛ البته با سود چند درصد. در زمان دولت موقت- بعد از انقلاب- هم همين عمل تكرار مىشد و اكنون هم ادامه دارد. پارسال حضرت امام در جواب اين سؤال فرموده بودند: حرام است؛ ولى سياسى ايدئولوژيك سازمان اكنون مىگويد كه آقاى صفايى با امام در ميان گذاشته و حضرت امام فرموده: حرام نيست و اشكال ندارد. خواهشمنديم ما را راهنمايى فرماييد.
بسمه تعالى، اگر از حقوق و مزايا مىدهند اشكال ندارد؛ ولى بهره پول ربا و حرام است و نبايد بگيرند.
٣. اخيراً اينجانب به طور تكرار- يعنى از افراد مردم- مىبينم و مىشنوم كه بعضى از مردم پولهاى سكه پنج تومانى را جمعآورى مىكنند. حتى از زبان خود مردم شنيدم كه بعضى صد سكه، بعضىها دويست سكه و بعضىها سيصد تا الى هزار سكه پنج تومانى جمعآورى كرده در خانه نگه مىدارند و اين عمل افراد، لطمه به وضع اقتصاد پولى و بانكى مىزند. البته سكهها مربوط به الآن مىباشد- بعد انقلاب- آيا اين عمل حرام است يا خير؟
بسمه تعالى، اگر موجب لطمه به اقتصاد دولت اسلامى است جايز نيست.
[سؤال ٢٠٠١] ٨٩٥٧٧٤
بسمه تعالى ١٠/ ٣/ ١٣٦١
حضور محترم رهبر عالىقدر و مرجع عظيم الشأن شيعيان جهان
اينجانب پس از تقديم عرض سلام به حضور مباركتان، پيروزى و سرافرازى اسلام را خواستارم. بنده در مورد روزه و نماز شبههاى برايم ايجاد شده است و نمىدانم كه آيا اين نماز و روزهاى كه مىگيرم درست است يا نه؛ چون كار دائمى من